Toppakning til din bil
Topstykke pakning til Top bilmærker
- Topstykke pakning VW GOLF
- Topstykke pakning BMW 3-serie
- Toppakning VW PASSAT
- VW POLO
- Topstykke pakning BMW 5-serie
- Topstykke pakning SKODA OCTAVIA
- Toppakning AUDI A4
- CITROЁN C4
- Topstykke pakning MERCEDES-BENZ C-klasse
- Topstykke pakning FORD FOCUS
- Toppakning FORD FIESTA
- FORD MONDEO
- Topstykke pakning MERCEDES-BENZ E-klasse
- Topstykke pakning SKODA FABIA
- Toppakning AUDI A6
- PEUGEOT 208
- Topstykke pakning TOYOTA AYGO
- Topstykke pakning RENAULT CLIO
- Toppakning OPEL ASTRA
- CITROЁN C3
Er Toppakning defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling
Konstruktiv sårbarhed: toppakningen
Motoren pakning, dvs. toppakning, cylinderpakningen, blok pakning eller cylinderhovedpakningen, er meget sårbare på grund af deres konstruktion. De har ansvaret over for at lukke tæt i forbrændingskammeret. På grund af de høje temperaturer og de høje tryk i motoren er toppakningen konstant udsat for store belastninger. På grund af dette, bliver du nødt til at erstatte den del efter et vist kilometertal.
Hvordan fungere og hvor er toppakningen
Som navnet antyder (med alle dens navne: toppakning, cylinderpakningen, blok pakning eller cylinderhovedpakningen) så sidder toppakning mellem topstykke og motor blokken. Den giver således tætningen til forbrændingskammeret som består af stempler, der bevæger sig op og ned og bevæger ventilen til siderne.
Dets opgave er at holde eksplosions trykket inde i cylinderen og forhindre det i at undslippe. Der er mange kanaler, som smøreolie og kølervæske går igennem via toppakningen. Eksplosionens tryk fra forbrændingskammeret skal også blive holdes til disse kanaler. Desuden sikrer disse pakninger, at vand og olie ikke ved et uheld bliver blandet sammen.
Hvis du får en defekt top pakning
En ødelagt toppakning er den værste skade mange frygter på deres bil, da det er meget kompliceret og dyrt at reparere. Men når der opstår skader, skal du ordne det eller bytte den så hurtigt som muligt. Jo længere du venter med at forberede toppakning, jo større er risikoen for, at det vil smadre de andre systemer i motoren med tiden.
Da toppakningen er grænsefladen mellem kompression, olie og kølevæske, så vil alle disse dele i motoren påvirkes af eventuelle defekter. Symptomerne kan være:
- Ikke nok olietryk og kølekanaler: olien havner i kølervæsken, kølervæsken bliver sort i farven. Tilsvarende kan vandet finde vej til smøreolien. Dette danner et tykt brunt skum under oliepåfyldningsdækslet.
- Kompressions kammer og olie passagen er tilsluttet: det er meget sjældent, men ikke umuligt. Hvis olien er under tryk, så kan olien blive presset ud af røret fra oliepinden eller turbolader.
Lækage mellem kompressions kammeret og kølesystemet: i dette tilfælde kommer kompressionstrykket ind til kølevæsken. Kølervæskens slanger eller beholder kan derefter blive blæst i stykker. Men kølerslanger har tendens til at svulme op først. Kølemidlet forsvinder fra beholderen, når når gas. Bobler dannet køler ikke, og motortemperaturen fortsætter med at stige konstant.
Udsivning af olie eller kølevæske i toppakningen er en sikker indikation af en defekt motor pakning.
Sådan laver du en toppakning
Hvis en lækage i motoren pakning opdages tidligt nok, så kan du stadig kan ordne den, hvis du betragter sig selv som en hobby mekaniker. Det er vigtigt at vide, om motoren bliver overophedet eller ej. Hvis den gør det, det er bare at søge hjælp fra en specialist.
Før du kan erstatte toppakningen, skal du først tømme motorolie og kølevæske. Fjern derefter ventildækslet for at få adgang til topstykket. Løsn skruerne i den rækkefølge som er angivet af fabrikanten. Når du har fjernet topstykket, så skal du sørge for det er lige. Der er behov for lige metalstang og en sporvidde for dette. Motorfabrikanten angiver hvad der er tilladt og ikke. Hvis det er ujævnt på grund af overophedning eller forkert demontering, så skal topstykket laves af specifikke virksomheder der kan udføre den slags, for omkring 150 EUR.
Efter topstykket er fjernet, anbefales det at man også erstatter ventil skiverne. Poler også ind- og udløb kanaler, ventiler og rengør dem omhyggeligt. Derefter installerer du den nye toppakning ifølge producentens anvisninger. Nye skruer og korrekt moment skal bruges. Sørg for at erstatte ventil pakningerne, timing bælte og vandpumpe. Så får du en helt ny repareret motor, der vil tage dig ud på vejene på flere tusinde kilometer uden problemer.
Motor Pakning / toppakning af kvalitet
De høje omkostninger ved at installere en ny toppakning betyder, at du virkelig har brug for at investere i høj kvalitets dele, så det vil være umagen og penge værd. Billigt betyder, at du bliver nødt til at erstatte dem igen snart efter allerede et par hundrede km. Mærke pakninger koste omkring 100 EUR for et komplet sæt. Reparationen vil være det værd.