Remtræk / kædetræk til alle bilmærker

Remtræk / kædetræk til følgende bilmodeller:
Remtræk / kædetræk - Oplysninger om funktion, reparation og udskiftning
Remme transmitterer drejningsmomentet og er billige, pålidelige og nemme at installere. Alle stedet hvor en roterende del skal drive en anden roterende del, er brugen af en rem en billig løsning. Men alt afhænger af om det er et drejningsmoment eller også timing der skal transmitteres som med en tandrem.
Hvilke remme har biler?
En rem har to funktioner: Den ene overfører rotation, den anden timing. De remme der bruges til rotation er flade remme eller kileremme. Disse remme finder man i generatoren eller vandpumpen. En tandrem finder man installeret mellem krumtapaksel og knastaksel. Tandremme skal monteres meget præcist.
Hvad er en rem?
En rem består af tre komponenter: Den drivende aksel producerer den kraft der overføres til omdrejninger. Remmen er en sløjfe lavet af en blanding af GFK og gummi. Drivende remme kører et skaft som er forbundet til en større komponent.
Hvor sidder remmene i en bil?
Al kraft i bilen komme fra motoren. Motoren driver generatoren vha. en feder, som selv producerer al strøm til bilen. Afhængig af motorens design, kan en anden rem drive vandpumpen. Servopumpen er en anden komponent som kan være remdrevet. På samme måde findes der bremseforstærkere, som drives af en remdrevet vakuumpumpe. Den eksakte rotationsvinkel på federen er ikke vigtig på alle disse hjælpeenheder. Det er som regel nemt at komme til remmene på alle disse komponenter, og de er nemme at udskifte. Et defekt bælte giver en høj knirken eller skrigen fra sig.
Defekter i remme
Hvis man ignorerer defekter længe nok, kan remmen sprænge og ikke længere drive det forbundne komponent. Når det gælder transformeren opdager du intet til at begynde med andet end lyset i ladeindikatoren. Efter et par kilometer stopper motoren dog, fordi batteriet ikke bliver opladet. Når servopumpen ikke virker, bliver det pludselig vanskeligt at betjene bremser og styretøj. Hvis vandpumpen sætter ud, overopheder motoren hurtigt, hvilket kan have fatale konsekvenser.
Svage punkter i drivende remme: Tandrem
Tandremmen driver krumtapaksel, og drives selv af knastakslen. Forholdet mellem stemplerne, som er forbundet med krumtapakslen, og ventilerne, som er forbundet med knastakslen, skal altid være indstillet præcist. En motor med dårligt justeret frigang virker enten ikke, eller ødelægger sig selv efter få omdrejninger. Dette sker når et opadgående stempel rammer en åben ventil. Ventilen bøjer og stemplet bliver ødelagt. Det kan sjældent betale sig at få det repareret. Det er i særlig grad fatalt når tandremmen eller kamremmen sprænger under kørsel. Dette fører næsten altid til at motoren bliver ødelagt hinsides reparation.
Modsat kileremme kan du ikke tjekke om tandremmen skal udskiftes. Derfor må man bare udskifte tandremmen med regelmæssige mellemrum. Intervaller for udskiftning afhænger af kilometertal eller tandremmens forventede levetid. Hvis du fx køber en brugt bil uden servicelog, og du ikke er sikker på hvornår tandremmen skal udskiftes, anbefaler vi stærkt at du udskifter den for en sikkerheds skyld. Aller bedst er det hvis du får fortaget et grundigt eftersyn hvor også olie og filtre udskiftes samt tændrør. Når du udskifter tandremmen, skal du også altid udskifte samtlige forbundne komponenter så som forseglinger, melllemhjul og måske vandpumpen.
Alle remme fra bildeleekspert.dk
Du kan finde alle remme til din bil i vores webshop. Vores produkter overbeviser med høj kvalitet til rimelige priser. Kataloget indeholder alle kileremme som vi fører i webshoppen. På bildeleekspert.dk kan du finde alle kileremme som din bil har brug for til gode priser.