Generator til din bil

Generator starter til Top bilmærker
- Generator VW GOLF
- Generator BMW 3-serie
- Dynamo VW PASSAT
- VW POLO
- Generator BMW 5-serie
- Generator SKODA OCTAVIA
- Dynamo AUDI A4
- CITROЁN C4
- Generator MERCEDES-BENZ C-klasse
- Generator FORD FOCUS
- Dynamo FORD FIESTA
- FORD MONDEO
- Generator MERCEDES-BENZ E-klasse
- Generator SKODA FABIA
- Dynamo AUDI A6
- PEUGEOT 208
- Generator TOYOTA AYGO
- Generator RENAULT CLIO
- Dynamo OPEL ASTRA
- CITROЁN C3
Er Generator defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling
Dynamoen eller generatoren genererer den nødvendige elektricitet, som bilen har brug for. Indtil for få år siden var der kun ganske få ting i bilen, som skulle bruge elektricitet: lys, tænding, start boosteren, horn, og radio var de eneste komponenter. Dette har forandret sig markant. Det stigende forbrug har resultereret i forandringer i generatorens layout.
Generatorens konstruktion
En generator består af
- rotor
- stator
- hus
- slæbering
- leje
- drev
Rotoren er en roterende aksel med tre eller fire spoler. Den drives af remskive indeni statoren, som også består af kobber spoler. Begge komponenter genererer magnetiske felter. Modpoler genererer elektricitet, som udvikles i rotoren og transmitteres til en kobber ring. To stk. kulstof slibes imod den og opsamler elektroner. Kulstof, også kaldet kulbørster transmitterer elektricitet til dioderne, hvor den gøres tilgængelig til bilens netværk. Elektriciteten overføres til sidst til bilen via to kabler.
Fejl på generatoren
Kulbørster er den del på generatoren, som typisk slides. De er fastsat med en enkel skrue. Kulbørsterne kan nemt udskiftes og koster ikke ret meget. Man opdager, at kulbørsterne er ved at være brugt op, når generatorens ydeevne falder. Herudover slides kobberringen af den konstante gnidning fra kulbørsterne. Det er lidt mere kompliceret at skifte denne.
Lejerne er også komponenter på generatoren, som nemt bliver slidte. Dette kan høres på en karakteristisk raslen. Lejerne kan udskiftes, selvom dette er meget kompliceret og kan generelt ikke betale sig.
Hvis statorens spole brænder igennem, kan generatoren ikke repareres og skal derfor udskiftes.
Ændrede krav
Før i tiden skulle generatorer kun producere 6 V. Herefter blev 12 V generatoren standarden i personbiler. Nyere og komfortable biler har i dag betydelig større forbrug såsom til:
- sensorer
- sædevarme
- varme i rattet
- opvarmede sidespejle
- navigation
- underholdningssystemer
Og meget mere. Generatoren er nødt til at producere mere strøm. I dag er 14,4 V den nye standard. Trenden fortsætter.
Ændringer i konstruktionen
De stigende krav skal ikke bare opfyldes ved at lave større generatorer, hvilket vil give unødig vægt- samt prisstigning. I stedet laves generatorerne til at kunne arbejde hurtigere. Dette resulterer dog i mere slid på lejerne. Af denne årsag drives generatoren ikke længere af kileremmen. Standard drevet består i dag af:
- kilerem
- remskive til generator
- remstrammer
Remskiven tillader kun generatorakslen at accelerere i én retning. I tilfælde af ændring i belastningen kan den fortsætte med at køre. Opbremsning undgås og lejerne skånes. Dette gør, at moderne generatorer er ligeså holdbare på trods af den højere ydeevne.
Generatorens levetid/holdbarhed
Generatoren begynder gradvist at blive slidt ned ved 100.000 km. Ofte kan generatoren repareres ved første tegn på træthed ved at udskifte kulbørsterne. Hvis lejer og slæbering går i stykker, vil det generelt blive dyrere at reparere dem end at købe en ny generator.
Pris for en ny generator
Prisen for en ny generator fra en anerkendt producent starter ved 150 EUR. Som hovedregel har billigere generatorer en kortere levetid. En ny generator er forsynet med nye kulbørster, nye dioder såvel som en ny remskive, som gør det muligt for dig at løse alle problemer på dette område med få handlinger. En kompliceret demontering og reparation af en gammel generator er derfor ikke rigtigt besværet værd.