Kulbørste generator til din bil

Kulbørste generator til Top bilmærker
- Kulbørste generator VW GOLF
- Kulbørste generator BMW 3-serie
- Kulbørste generator VW PASSAT
- VW POLO
- Kulbørste generator BMW 5-serie
- Kulbørste generator SKODA OCTAVIA
- Kulbørste generator AUDI A4
- CITROЁN C4
- Kulbørste generator MERCEDES-BENZ C-klasse
- Kulbørste generator FORD FOCUS
- Kulbørste generator FORD FIESTA
- FORD MONDEO
- Kulbørste generator MERCEDES-BENZ E-klasse
- Kulbørste generator SKODA FABIA
- Kulbørste generator AUDI A6
- PEUGEOT 208
- Kulbørste generator TOYOTA AYGO
- Kulbørste generator RENAULT CLIO
- Kulbørste generator OPEL ASTRA
- CITROЁN C3
Er Kulbørste generator defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling
Lille årsag – stor virkning
Kontrollyset på instrumentbrættet overses ofte. Det udgør ikke en risiko for bilen og dens sikkerhed. Dog viser den indikerede fejl, at det skal udbedres hurtigst muligt, da bilen ellers på sigt kan holde op med at virke. En tændt kontrollampe, en forlygte, der bliver svagere eller svagere lys på instrumentbrættet indikerer ikke nødvendigvis en helt nedbrudt generator. I de fleste tilfælde er det bare en mindre fejl, der nemt kan repareres til en pris på få euro.
Strømmens flow
Kraften til lyset kommer fra batteriet, der oplades af generatoren. En generator består af to kobberspoler: En cylindrisk spole, kaldet en ”sator”, med en afstand på få millimeter til en anden spole med lakeret kobbertråd: Den såkaldte ”rotor”. Hver spole har en jernkerne. Når bilen er tændt, kommer der strøm til spolerne, der skaber et stærkt magnetfelt i deres kerner. Rotoren er skabt til at rotere med drivremmen (kileremmen, fladremmen og tandremmen). Dette genererer den nødvendige strøm. Her skal det transporteres fra generatoren til bilens ledningsnet. Grænsefladen mellem rotoren og ledningsnettet er motorbørsterne.
Generatormotorbørster – dele der vil blive slidt ned
Motorbørster er stifter fremstillet af presset granit. Stifterne er sat fast på en styremuffe, der har en kompressionsfjeder indeni. De er monteret på en sådan måde, at de kører mod to kobberringe indeni generatoren. Ved at gøre dette får motorbørsterne strøm fra generatorens rotor. På sigt slides børsterne ned. Efter mere end titusinder af kilometer er kulstifterne slidt så meget ned, at kompressionsfjederen ikke kan skabe kontakt med kobberringene længere. Dette medfører en defekt på generatoren. Reservedelen koster dog kun mellem 10 og 30 euro alt efter bilmodel og kan nemt udskiftes.
Udskiftning af generatormotorbørster – det perfekte gør-det-selv arbejde
Udskiftning af motorbørster i en generator er en af de letteste reparationer på en bil. Motorbørsterne er placeret i en plastikkasse, der har en forbindelsesledning fra ledningsnettet. Denne kasse er monteret med en eller to små bolte. De fjernes og hele kassen med de resterende grafitstifter kan tages ud. Den gamle del udskiftes ganske enkelt med en ny enhed, og så er generatoren blevet repareret. Før den nye del monteres kan generatoren skylles igennem med bremserens, der vasker smådele fra de gamle motorbørster væk. Før den nye del monteres, anbefales det, at du venter nogle minutter, indtil bremserensen er helt fordampet. Udskiftning af motorbørsterne separat uden kassen er muligt. Det er et indviklet arbejde, og derfor kan det ikke svare sig økonomisk.
Et tjek sikrer mod yderligere omkostninger
Efter fjernelsen af motorbørsterne er det en god idé at lyse på kassen med en lommelygte for at undersøge kobberringene. Måske er det ikke kun grafitstifterne, der er slidt ned, men også kobberringene. Dette kan ses ved dybe hulninger, der kommer ved permanent kontakt på kulbørsterne. Hvis dette er tilfældet vil de nye motorbørster slides ned meget hurtigt. Hvis bilen skal bruges meget fremadrettet, anbefales også en udskiftning af kobberringen. Generatoren kan nemt skilles ad. Til en lav pris kan et værksted foretage et komplet tjek og reparere generatoren. Dette inkluderer normalt en udskiftning af rotorakslens leje.
Brug hellere de ekstra kroner og ører
Det anbefales at udskifte generatoren sammen med motorbørsterne. Denne enhed omformer vekselstrømmen til direkte strøm og har mange andre opgaver. I mange modeller er motorbørsterne og generatoren allerede monteret som en enhed. Hvis ikke, så er de ekstra udgifter så små, at det er nemt at få et højt niveau af sikkerhed med en lille indsats.