Luftmængdemåler til din bil

MAF til Top bilmærker
- Luftmængdemåler VW GOLF
- Luftmængdemåler BMW 3-serie
- Luftmassemåler VW PASSAT
- VW POLO
- Luftmængdemåler BMW 5-serie
- Luftmængdemåler SKODA OCTAVIA
- Luftmassemåler AUDI A4
- CITROЁN C4
- Luftmængdemåler MERCEDES-BENZ C-klasse
- Luftmængdemåler FORD FOCUS
- Luftmassemåler FORD FIESTA
- FORD MONDEO
- Luftmængdemåler MERCEDES-BENZ E-klasse
- Luftmængdemåler SKODA FABIA
- Luftmassemåler AUDI A6
- PEUGEOT 208
- Luftmængdemåler TOYOTA AYGO
- Luftmængdemåler RENAULT CLIO
- Luftmassemåler OPEL ASTRA
- CITROЁN C3
Er Luftmængdemåler defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling
Ren forbrænding og lavt brændstofforbrug takket være luftmassemåler
Luftmassemåleren er en vigtig del af moderne forbrændingsmotorer. Den sikrer dig ren forbrænding af brændstof, beskytte katalysatoren og hjælper dig med at spare på brændstof. Luftmassemåler kaldes luftmassemåler fordi den bruges til at måle den rigtige luftmasse.
Dette gør en luftmassemåler
En specifik blanding af oxygen og brændstof sendes til en kontrolleret eksplosion i forbrændingskammeret. Det er eksplosionen, der danner den kinetiske energi som køretøjet drives af. Denne energi overføres gennem momentet til alle hjul med træk. For at forbrændingen skal være i stand til at maksimere trykket har det behov for den rigtige mængde af ilt og brændstof hver gang.
Når forbrændingskammeret for for lidt brændstof og for meget ilt, kaldes det "fattig blanding" eller "lean mixture". Så får du tab af ydeevne og en overophedet motor. Hvis der er for meget brændstof og for lidt ilt, så spildes megen benzin eller dieselolie i processen. Det betyder, at forbrændingen er "rig". Masser af sod, højere brændstofforbrug og alvorlig skade på katalysatoren er konsekvenserne af dette.
Således er moderne motorer styres af luftmassemåler. Den beregner det nøjagtige beløb af iltatomer, der kommer ind. Værdien sendes til styreenheden. Denne vil beregne den nøjagtige mængde brændstof der skal sprøjtes ind i forbrændingskammeret.
Hvordan virker en luftmassemåler?
Der er to forskellige designs til moderne luftmassemålere. De adskiller sig teknisk set, men begge giver lige så pålidelige måleværdier. Vi kan skelne dem fra hinanden som termisk måler og Karman vortex luftmassemåler.
Den termiske luftmasse sensoren en platintråd, der er opvarmet til en forudbestemt temperatur. Luften passerer og køler tråden ned. Temperaturforskellen her er den værdi, som luftmassemåler sender til styreenheden, hvilket igen beregner og derefter foretager en beslutning på grundlag af sine beregninger.
En Karman vortex luftstrøm måler beregner luftstrøm ved hjælp lyd i stedet for temperaturen. Luften trækkes ind i en grill, der ligner en honeycomb. Her spinder den i et hvirvelkammer. Lydbølgerne læses af ultralydssensorer og baseret på disse data som sendes til styreenheden beregnes luftmassen.
Japanske bilproducenter var de første, der begyndte at bruge Karman vortex luftmassemåler. Begge principper er lige så nyttige og bruges forholdsvis ligeligt.
Masse luftmængdemåler er installeret ved indløbet bag luftfilteret. Det er meget følsomt over for snavs partikler, og derfor er det vigtigt at udskifte luftfilteret jævnligt at forlænge levetiden af sensoren.
Fejl på luftmassemåleren
Luftmassemåler er sensorer uden bevægelige dele. Med ordentlig vedligeholdelse og rene luftfiltre, kan du forvente en lang levetid. Den mest almindelige skader på en luftmassemåler er forurening. Løsningen er i de fleste tilfælde at rense den.
Et andet problem kan være skade på luftmassemålerhuset. Teknisk set kan motoren få falsk luft derefter. Dette fører til falske aflæsninger, der fører til, at du får dårlige resultater i motoren eller højere brændstofforbrug. Man kan lukke lækagen med tape eller epoxy som midlertidige løsninger. Men at få delen udskiftet garanterer dig altid en langsigtet løsning for at beskytte dig selv mod falsk luft i motoren.
Kontakt skader på elektronikken kan forårsage lignende symptomer, men normalt vises på køretøjet fejlaflæsning. Beskadigede strømkabler fører, at du er nødt til at kontrollere hele motorrummet. I de fleste tilfælde fordi skaden på et kabel kan være dyr der har været der og bidt på dem.
Originale dele sikrer din sikkerhed
Hvis du ikke har fået held med at rense din luftmassemåler, kan du bare udskifte den som den bedste løsning. Heldigvis er disse komponenter ret billige, selv som høj kvalitets auto dele. Udskiftningen er enkel. Du skal bare have en tang og en stjerneskruetrækker til jobbet. Levetiden for en luftmasse måler er ganske lang. Derfor bør du undgå billige produkter og bare satse på kendte mærker. Ved udskiftning af luftmasse målere i tide kommer du til at spare penge gennem lavere brændstofforbrug.