0

0.00 kr.

#

Trykføler (Tryksensor) til køretøj

Vælg dit køretøj

med registreringsnummer

Trykføler (Tryksensor) - den bedst mulige kvalitet af hvert enkelt produkt

Find Trykføler (Tryksensor) fra markedsførende producenter

  • BOSCH Trykføler (Tryksensor)
  • FEBI BILSTEIN Trykføler (Tryksensor)
  • TOPRAN Trykføler (Tryksensor)
  • SWAG Trykføler (Tryksensor)
  • METZGER Trykføler (Tryksensor)
  • HELLA Trykføler (Tryksensor)
  • DELPHI Trykføler (Tryksensor)
  • MEAT & DORIA Trykføler (Tryksensor)
  • Køb til den bedste pris her VEMO Trykføler (Tryksensor)
  • Køb til den bedste pris her BERU Trykføler (Tryksensor)
  • Køb til den bedste pris her BLUE PRINT Trykføler (Tryksensor)
  • Køb til den bedste pris her HERTH+BUSS JAKOPARTS Trykføler (Tryksensor)
  • Køb til den bedste pris her MAGNETI MARELLI Trykføler (Tryksensor)
  • Køb til den bedste pris her HJS Trykføler (Tryksensor)
  • Køb til den bedste pris her MEYLE Trykføler (Tryksensor)
  • Køb til den bedste pris her BUGIAD Trykføler (Tryksensor)
  • HERTH+BUSS ELPARTS
  • PETERS ENNEPETAL
  • TRUCKTEC AUTOMOTIVE
  • EPS
  • KW
  • SIDAT
  • AUTOMEGA
  • DT
  • MAXGEAR reservedels katalog
  • AUGER reservedels katalog
  • ABAKUS reservedels katalog
  • AUTLOG reservedels katalog

Er Trykføler (Tryksensor) defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling

Perfekt motorkontrol med manifoldtryksensoren

En manifoldtryksensor eller -trykmåler er en vigtig del, der styrer mængden af brændstof, der injiceres i forbrændingskamrene. Den måler trykket i manifolden og sender dataene til styreenheden. Disse trykdata bruges af styreenheden til at beregne mængden af luftindtag og den nødvendige brændstofmængde. Dette fører til et lavere brændstofforbrug og renere udstødning. En manifoldtryksensor er et alternativ til luftstrømssensoren.

Manifoldtryksensorens opgaver

En manifoldtryksensor bestemmer luftstrømindtaget i bilens forbrændingsområde. Luftindtaget kan kun aktivt reguleres af gasventilen. I moderne biler er dette ikke tilstrækkeligt præcist, især for at rengøre udstødningen. Luft- og brændstofmængderne skal altid stå i en vis relation til hinanden. For meget injiceret brændsel medfører, at forbrændingen er for "rig".
Resultatet er et overskud af sod, der potentielt tilstopper katalysatoren. Desuden kan brændstof, der ikke er forbrændt, forblive i katalysatoren, og i tilfælde af antændelse kan det forårsage skade på platinlaget. Hvis for lidt brændstof injiceres, er forbrændingen for "mager", hvilket medfører lavere motorydelse samtidig med at motoren opvarmes rigtig meget. For at give motoren den ideelle blanding af luftbrændstof er indsugningsmanifoldens tryksensor afgørende.

Forskellen mellem luftstrømssensorer og tryksensorer

Begge sensorer har en lignende opgave: Måling af luftindtag og permanent overførsel af resultaterne til styreenheden. I en luftstrømssensor kommer luftstrømmen forbi en opvarmet platintråd. Sensoren måler hvor meget denne tråd afkøles af luftmassen. Ved at sammenligne målene og den faktiske værdi beregner styreenheden mængden af luftindtag. I en tryksensor måles det indre tryk i indsugningsmanifolden med membraner.

Positionen på en tryksensor

Trykføleren er flanget sidelæns på indsugningsmanifolden. I små hulrum som indsugningsmanifolden kan det med sikkerhed lægges til grund, at det pneumatiske tryk er jævnt fordelt. Sensoren er kun tilsluttet til indsugningsmanifolden med en stikkontakt eller en bolt. Ledningsforbindelsen til styreenheden er skabt med et enkelt multistik. En udskiftning er derfor simpel.

Defekter på indsugningsmanifoldens tryksensor

Stramninger i reglerne om udstødningsgasser har medført store investeringer i udstødningsteknologi. Producenterne er hele tiden på jagt efter muligheder for at reducere skadelige udstødningsgasser og for at møde de strenge krav. En af metoderne til at rense udstødningsgasserne var introduktionen af EGR (exhaust gas recirculation – udstødningsgasrecirkulation) ventiler.
Udstødningsgasrecirkulationsventiler leder en del af udstødningsgassen tilbage i forbrændingskammeret via indsugningsmanifolden. De sodpartikler, der opstår, brændes på ny og bliver ufarlige for miljøet. I praksis fungerer dette perfekt, men det har en ubehagelig sideeffekt: Recirkulationen medfører ophobning af sod i indsugningsmanifolden. Dette har en effekt på de fleste tilstødende dele: Indsugningsmanifolden, indsugningsrøret, gasventilen og også indsugningsmanifoldens tryksensor på sigt.
I moderne biler, især dem med dieselmotorer, er en regelmæssig rengøring af indsugningsmanifoldens tryksensor nødvendig. Teknisk set kan enkle dele som indsugningsmanifolden eller gasventilerne nemt renses på alle tidspunkter. En følsom del som manifoldens tryksensor med dens membraner er mere besværlig at rengøre. Derfor er billige reservedele fremstillet af industrien.

Afklemning af udstødningsgasrecirkulationsventilen?

Nogle bilister klemmer udstødningsgasrecirkulationsventilen af for at undgå tilbagekommende forurening af indsugningstragten. Dette medfører problemer med motorkontrollen og udstødningssystemet på bilen. Handlingen kan medføre skader på katalysatoren og en udskiftning af denne kan vise sig at koste mere end en rensning eller udskiftning af indsugningsmanifoldens dele. Desuden kan det have konsekvenser for den almindelige brug af bilen. Hvis politiet opdager, at udstødningsgasrecirkulationsventilen er blevet klemt af, kan det medføre en bøde.

At købe en ny tryksensor til indsugningsmanifolden

Rengøring af indsugningssystemet er tidskrævende og snavset, men relativt nemt. Udskiftning af en tryksensor til manifolden er også meget nemt. Hvis den ikke kan renses, kan den købes for ca. 20 euro. Til den pris er risikable metoder som afklemning af udstødningsgasrecirkulationsventilen virkelig ikke det værd.

TOP produkter i kategorien: Trykføler (Tryksensor)

  • Sensor, ladetryk
    BOSCH Sensor, ladetryk 0 281 006 059 til favorabel pris
    BOSCH | 0 281 006 059
    215,61 kr. -26% Producentens prisforslag: 288,00 kr. Spar: 26%
  • Sensor, ladetryk
    BOSCH Sensor, ladetryk 0 281 002 961 til favorabel pris
    BOSCH | 0 281 002 961
    249,72 kr. -26% Producentens prisforslag: 333,00 kr. Spar: 26%
  • Sensor, ladetryk
    BOSCH Sensor, ladetryk 0 281 002 437 til favorabel pris
    BOSCH | 0 281 002 437
    404,78 kr. -26% Producentens prisforslag: 540,00 kr. Spar: 26%
  • Sensor, ladetryk
    BOSCH Sensor, ladetryk 0 261 230 266 til favorabel pris
    BOSCH | 0 261 230 266
    205,03 kr. -26% Producentens prisforslag: 274,00 kr. Spar: 26%
  • Sensor, ladetryk
    BOSCH Sensor, ladetryk 0 281 006 028 til favorabel pris
    BOSCH | 0 281 006 028
    219,48 kr. -26% Producentens prisforslag: 293,00 kr. Spar: 26%
  • Sensor, ladetryk
    BOSCH Sensor, ladetryk 0 281 002 996 til favorabel pris
    BOSCH | 0 281 002 996
    284,52 kr. -26% Producentens prisforslag: 380,00 kr. Spar: 26%
  • Sensor, ladetryk
    BOSCH Sensor, ladetryk 0 261 230 234 til favorabel pris
    BOSCH | 0 261 230 234
    155,21 kr. -26% Producentens prisforslag: 207,00 kr. Spar: 26%
  • Sensor, ladetryk
    BOSCH Sensor, ladetryk 0 261 230 191 til favorabel pris
    BOSCH | 0 261 230 191
    190,04 kr. -26% Producentens prisforslag: 254,00 kr. Spar: 26%
  • Sensor, ladetryk
    RIDEX Sensor, ladetryk 161B0028 til favorabel pris
    RIDEX | 161B0028
    86,81 kr. -26% Producentens prisforslag: 116,00 kr. Spar: 26%
  • Sensor, ladetryk
    RIDEX Sensor, ladetryk 161B0006 til favorabel pris
    RIDEX | 161B0006
    89,43 kr. -26% Producentens prisforslag: 120,00 kr. Spar: 26%
  • Sensor, ladetryk
    FEBI BILSTEIN Sensor, ladetryk 38494 til favorabel pris
    FEBI BILSTEIN | 38494
    250,89 kr. -26% Producentens prisforslag: 335,00 kr. Spar: 26%
  • Sensor, ladetryk
    ABAKUS Sensor, ladetryk 120-08-015 til favorabel pris
    ABAKUS | 120-08-015
    94,72 kr. -26% Producentens prisforslag: 127,00 kr. Spar: 26%