Baklyskontakt til din bil

Kontakt baklygte til Top bilmærker
- Baklyskontakt VW GOLF
- Baklyskontakt BMW 3-serie
- Kontakt baklygte VW PASSAT
- VW POLO
- Baklyskontakt BMW 5-serie
- Baklyskontakt SKODA OCTAVIA
- Kontakt baklygte AUDI A4
- CITROЁN C4
- Baklyskontakt MERCEDES-BENZ C-klasse
- Baklyskontakt FORD FOCUS
- Kontakt baklygte FORD FIESTA
- FORD MONDEO
- Baklyskontakt MERCEDES-BENZ E-klasse
- Baklyskontakt SKODA FABIA
- Kontakt baklygte AUDI A6
- PEUGEOT 208
- Baklyskontakt TOYOTA AYGO
- Baklyskontakt RENAULT CLIO
- Kontakt baklygte OPEL ASTRA
- CITROЁN C3
Er Baklyskontakt defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling
Lille og gemt: Baklysets kontakt
Baklysets kontakt er en lille, intern kontakt, der tænder baklyset, når der skiftes til bakgear. I modsætning til forlyset og blinklyset tændes baklyset automatisk uden nogen handling fra førerens side. Baklysets kontakt går næsten aldrig i stykker, og den er nem at udskifte.
Placeringen på baklysets kontakt
Baklysets kontakt kan installeres mange forskellige steder i bilen. Den skal automatisk aktivere så snart der sættes i bakgear. I mange modeller er den derfor placeret lige ved drivakslen, og i andre biler er den placeret på gearkassen. Bilens reparationsmanual giver information om den præcise placering af kontakten. Baklysets kontakt er forbundet til ledningsnettet med to kabler. Ledningerne og kabelskoene er to områder, der kan fejle, der skal undersøges før en fuldstændig udskiftning af kontakten.
Konstruktionen af baklysets kontakt
Baklysets kontakt består af et massivt stålhus. Grundlæggende er det en tyk, hul bolt med en integreret kontakt. Af økonomiske grunde er de fleste baklyskontakter rent mekaniske enheder: På toppen af den hule bolt sidder der en stift, der åbner og lukker for strømmen med en fjeder. I den anden enden af den hule bolt er der et plastikhus til kabelskoene.
Defekter på baklysets kontakt
En defekt på baklysets kontakt kan kun opdages på en måde: Manglen på hvidt baklys. For at finde ud af dette skal bilen sættes i bakgear, mens bilen er i tomgang og holder stille. Ved at stå bag ved bilen kan du se, om baklyset virker eller ej. Det skal fungere uanset om bilens lys er tændt eller ej. Den første mistanke falder på pærerne. I de fleste biler er det en enkel glødepære. Før eller senere brænder de ud lige som bremselyset, det bagerste lys eller blinklysene. Vi anbefaler udskiftning til LED. Disse lamper er mere pålidelige og holdbare end glødepærer.
Hvis pæren fungerer (det kan testes med en anden pære fra det bagerste lys), skal fejlen findes i ledningerne eller i selve kontakten. Først skal sikringen undersøges. Denne kan udskiftes i tilfælde af en defekt. Dog skal baklyset monitoreres, da en sikring ikke springer uden grund. Hvis modstanden i kontakten er for stor, kan det føre til, at den springer. Hvis sikringen, ledningerne og sikringsforbindelserne ikke er grunden til, at baklyset ikke virker, er det højst sandsynligt, at det er baklysets kontakt, der er grunden.
Baklysets kontakt kan helt enkelt skrues ud af dens placering og udskiftes med en ny del. Ved en udskiftning skal kontakten renses og om nødvendigt poleres.
Køb af en ny baklyskontakt
Prisen på en ny baklyskontakt starter ved ca. 6 euro. Selv reservedele fra kendte producenter som fx FEBI BILSTEIN vil kun koste en brøkdel mere. Derfor er der ingen grund til at vælge kopivarer fra en obskur og ukendt producent. En velkendt mærkevarekvalitet sikrer mod utidig nedslidning og pålidelighed funktionalitet på delen.
Når du undersøger baklysets kontakt skal alle signallamper også undersøges. Den bedste funktionalitet sikres ved brug af LED. Bortset fra at være pålidelige, har de en meget kort reaktionstid. Dette opgraderer den operationelle sikkerhed på din bil.