Magnetafbryder starter til din bil

Starter solenoid til Top bilmærker
- Magnetafbryder starter VW GOLF
- Magnetafbryder starter BMW 3-serie
- Starter solenoid VW PASSAT
- VW POLO
- Magnetafbryder starter BMW 5-serie
- Magnetafbryder starter SKODA OCTAVIA
- Starter solenoid AUDI A4
- CITROЁN C4
- Magnetafbryder starter MERCEDES-BENZ C-klasse
- Magnetafbryder starter FORD FOCUS
- Starter solenoid FORD FIESTA
- FORD MONDEO
- Magnetafbryder starter MERCEDES-BENZ E-klasse
- Magnetafbryder starter SKODA FABIA
- Starter solenoid AUDI A6
- PEUGEOT 208
- Magnetafbryder starter TOYOTA AYGO
- Magnetafbryder starter RENAULT CLIO
- Starter solenoid OPEL ASTRA
- CITROЁN C3
Er Magnetafbryder starter defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling
Lille men uundværlig: Startmotorens magnetiske kontakt
Den magnetiske kontakt er en lille bildel på motorens startmotor. Selvom starteren og den magnetiske kontakt ligner en samlet del, er det to separate dele, der kan udskiftes eller repareres hver for sig.
Den magnetiske kontaktstarter opgaver
Starteren er en lille men meget kraftfuld elektromotor. Den starter de bevægelige dele i en motor i tilpas lang tid til at tændingen kan tage over. For at mindske slid og forbrug, så tændes starteren kun i forbindelse med opstart. Under kørsel er den mekanisk adskilt fra motoren. For dette har starteren en magnetisk kontakt: Kontakten skubber starterens aksel ind i den matchende motortandhjul.
Konstruktionen på en magnetisk kontakt
Magnetkontakten består af et hus med en elektromagnet, en spændingsfjeder, en cylinder og et håndtag. Ved start af bilen aktiveres magnetkontakten. Så snart tændingsnøglen slippes, falder magnetfeltet i magnetkontakten fra og en spændfjeder trækker stålcylinderen tilbage til sin oprindelige position.
Defekter på magnetkontakten
Startmotorens magnetiske kontakt er en mekanisk elektrisk del udsat for højspænding og høje temperaturer. Selv om konstruktionen er robust, er dens levetid begrænset til 7 - 10 år. Indikationer på slid kan være:
- En jammet cylinder grundet snavs.
- En jammet cylinder grundet manglende smøring.
- En jammet cylinder grundet dannelse af grater.
- Manglende magnetisk effekt.
- Mekanisk slid på håndtaget.
I tilfælde af meget lave temperaturer er det muligt for en ny magnetisk kontakt at jamme. Ved omhyggelige hammerslag kan du fikse den jamming under opstart. Ældre startere med tendens til at jamme er generelt defekte og bør repareres eller udskiftes.
Især jamming er ikke ideelt for en starter. Selvom kredsløbet sikres, kan ledninger blive forkullet. I så fald er udskiftning af magnetkontakten den eneste mulighed.
Reparation af den magnetiske kontakt
Kontrol af magnetkontaktens funktion er meget enkel. Hvis du hører et klik, når du drejer tændingsnøglen, er delen funktionel. Hvis du ikke hører noget, er den defekt. Dette kan have meget enkle årsager:
- Afbrændt sikring.
- Rustede kontakter.
- Ødelagt ledning/mårbid (gnaverskader).
Først når disse fejlkilder kan fjernes, skal startmotoren fjernes. Starteren er forbundet til motoren med nogle få bolte. Startkontakterne er også skruet på. Med en opladningsenhed eller startkabler kan starteren testes separat fra motoren. Funktionen på den magnetiske afbryderfrigørelse og startmotorens rotation skal fungere korrekt. Er dette tilfældet, og startermotoren stadig ikke starter motoren, er en jordkredsløbsfejl sandsynligvis årsagen. Generelt skyldes dette jordkablet, der løber fra batteriet til karosseriet.
Det bør kontrolleres og om nødvendigt rengøres og slibes på kontaktpunkterne. Før installation af startmotoren er det fornuftigt at rengøre den med bremserens. Især bør kontaktpunkterne være fuldstændig fri for rust for at sikre startmodulets kredsløbs funktionalitet. Den elektriske ledningsføring skal også være korrekt fastgjort for at forhindre dens løsning ved motorens vibrationer. Med en batteriklemme på boltene kan yderligere rust på kontakterne forhindres.
Hvis magnetkontakten helt sikkert er defekt, kan den let frigøres fra startmotoren. Generelt er den fastgjort til starteren med 2 - 3 bolte.
Udskiftning af den magnetiske kontakt
En ny magnetisk omskifter til en startmotor koster ca. 10 euro. Ikke desto mindre anbefales der ikke billige reservedele. En magnetisk kontakt er en del af det elektriske kredsløb og skal kunne modstå høj spænding. For at forhindre en fejl i løbet af kort tid, anbefales det, at der købes et højkvalitetsprodukt fra et velkendt mærke ved udskiftning af startermotorens magnetiske kontakt. Disse er tilgængelige til omkring 40 euro.