Sidespejl: komfort og høj teknologi

Sidespejl: komfort og høj teknologi

Sidespejlet var en af de første tiltag med henblik på at højne sikkerhed og bilers vejkomfort. Tilskyndelsen var åbenlys: et justerbart eksternt bakspejl lader føreren se, hvad der sker bag ham, uden at skulle vende sig om, og miste synet af vejen foran ham.

Det mekaniske princip har ikke ændret sig gennem tiderne: et spejlglas påsat en justerbar mekanisme, selvom systemet er blevet betydeligt mere komplekst og komfortabelt.

Dobbel standard

I 1980’erne betød bearbejdning af komfort og udstyr større prispres for bilproducenter grundet den ubønhørlige japanske konkurrence, som gav standardudstyr af hvilken luksusklasse bilejere kun kunne drømme om: elektriske vinduesoprul, sædevarme, justerbart rat og endda firehjulstræk blev udbudt af Toyota, Subaru, og så videre, i almene og kompakte biler.

at justere bilens sidespejlFor at kunne følge med vedtog tyske og italienske fabrikanter radikale kompromiser: i årevis var det sekundære sidespejl i passagersiden en ekstra funktion, som kunne købes ved siden af. Som resultat heraf havde mange biler på vejene et mærkeligt og asymmetrisk udseende, grundet manglen på bagudvendt spejl. Heldigvis kom situationen til en ende i slutningen af 80’erne og det dobbelte sidespejl har været standarden lige siden.

Funktion og sikkerhed

Det første sidespejl havde kun en kugleleje mulig manuel justering. Forbindelsen mellem rammen og døren var stiv og kunne kun bevæges i en retning. Dette havde dramatiske følger i tilfælde af spejlets kollision med en væg, lygtepæl eller en anden bils sidespejl, og ville oftest give skade til døren, som ville blive nødt til at blive rettet ud og lakeret herefter.

funktion sidespejlNu til dags tilbyder producenter bedre muligheder. Sidespejlet har et plastikhus der er monteret direkte på vinduesrammen. Et eventuelt sammenstød ville folde spejlet ind eller i værste tilfælde brække det af uden at skade døren. I snævre tilfælde vil spejlhuset med dets massive udseende, blive foldet. Siden for få år siden har automatisk sammenklapning af sidespejlet været tilbudt som en særlig funktion. På tæt befærdede veje er dette ikke nogen fjollet luksus: et spejl, som fanger cyklister, hører nu fortiden til.

Sidespejle til salgsfremmende pris

Sidespejle | Top sortiment

til salgsfremmende pris fra 69,14 kr

til butikken

Det moderne koncept tillader en større version af det hele spejl. I 1980’erne var spejlet relativt småt i mange biler. Nu til dags er der, selv i miniklasse biler, ingen grund til klager over utilstrækkelig udsynskomfort fra sidespejlene. Yderligere udbyder mange producenter et ekstra element til sidespejlhuset: dets kant og front viste sig at være en udmærket plads til endnu et blinklys. Med tilføjelsen af moderne og kraftfulde LED teknologi er VAN WEZEL sidespejle i dag en hovedsagelig del af bilens signalering.

Maksimal komfort i al slags vejr

sidespejl med indre justeringEt sidespejl med indre justering er generelt standard i dag. De almene mekaniske løsninger er forøget blevet erstattet med elektriske justeringssystemer. Dette er især praktisk for en bil med profilhukommelse: i en bil der bruges af flere førere kan de matchende justeringer vælges ved tryk på en enkelt knap.
Det opvarmede sidespejl er ikke generelt standard endnu. Denne fuktion, hvilket især er praktisk om vinteren, gør et frossent sidespejl brugbart på ingen tid.

Højteknologi i glasset

sidespejl med resterende lysforstærkningUdvikling af bilspejl teknologi har gjort betydelige fremskridt.

Fortidens simple spejl er blevet erstattet med højkvalitet vakuumbelagt refleksionsoverflader med en justeret kurve, som minimerer det blinde punkt og forbedrer resterende lys ved tusmørke og i mørket.

Ingen frygt i tilfælde af skade

Lige meget hvor teknisk avanceret, forbliver et sidespejl udsat for mange farer. Som før er de nemt påvirkede i tilfælde af kollision. Som tidligere nævnt, er de bygget på sådan en måde, så de brækker af før de kan skade karrosseriet.

Et ødelagt sidespejlEt ødelagt spejl bør ikke straks smides bort. Grundet dets tekniske kompleksitet er dette komponent ideelt til modulær konstruktion, hvilket betyder at salg af ekstra udstyr tilbyder alle sidespejle komponenter separat. Hvis kun huset, spejlglasset og ankerpladen er skadet, vil erstatning af disse enkelte dele, mens man yderligere bruger de andre, være en billig løsning.

Udskiftning af et ødelagt spejlglas er meget simpel. Det er limet fast til holderen. Glas plus holder kan fjernes fra huset med en bred skruetrækker. Det kan forsøges at fjerne de resterende spejldele fra holderen. Men at erstatte både holder og spejl er dog den lette vej. Prisforskellen er ubetydelig.Spejlglas leveres hurtigt og billigt Overmål det sidespejlglasFør udskiftning af huset, er det det hele værd at inspicerer den. Skrammer kan fyldes og males over. I tilfælde af revner bør en stærk plastik lim bruges. Intet vand bør kunne trænge ind i huset. Den interne elektronik og mekanisme kunne korrodere hurtigt og blive skadet, uden at kunne repareres.

Og så er der udseendet

Sidespejl komplett udskiftningSidespejl er specifikt passende som tilføjelse til en bils udseende. En slående lak eller en komplett udskiftning, der matcher karrosseriet: tuning og tilbehørssælgere kan tilbyde en bred vifte af vingespejl til hver en bil. Udover erstatning af et nyt komponent efter en kollision, kan sidespejls funktionalitet også opgraderes. Afhængig af bilen er der dog grænser for dette.

Udskiftning og opgradering af sidespejl

Udskiftning af sidespejl er ret simpelt i mange biler. Start med at placere en pude eller et foldet tæppe på jorden direkte under spejlet. Vinduesspejlets anker såvel som elektronikken kan findes bag et dæksel på den frontale vinduesramme.

erstatte sidespejle Dækslet kan fjernes med en bred skruetrækker. Overvej at dække den til med en klud for at forhindre skrammer. Bag dækslet er der tre bolte og stikket. Først skal stikket fra de elektriske justeringer fjernes, og derefter spejlvarmen hvis den er der. Fjern nu de tre bolte. Ingen problemer her: spejlet sidder stadigt fast og burde ikke falde af.

Selv hvis det gør, så falder det på tæppet eller puden og forbliver uden skader.
Installationen er udført i den omvendte rækkefølge. Hvis et eftermonteringsspejl bruges, kræver forbindelsesstikkene måske justering. Vi anbefaler brug af en adapter eller bygge en selv. Hvis stikkenes form passer men kontakterne ikke er kompatible, er justering påkrævet. Før du starter med at skære kablet og bygge en løsning selv med hjælp fra materialer, er det vigtigt at prøve en professionel løsning først.

sidespejl med varmeAt udstyre et sidespejl med varme virker generelt ikke. Den nødvendige adaption af billedninger er ret kompliceret og kræver en separat sikkerhed. Teoretisk er det muligt med hjælp fra en professionel autoelektriker. Dette gælder også elektriske justerbare bagsidespejl. Eftermontering af sådan en funktion er ikke et nemt arbejde, især hvis kontaktens hulrum og så videre skal fræses ind i sidepanelerne. Gør-Det-Selv løsninger er oftest ikke tilfredsstillende da der også her kræves en kompetent professionel serviceudbyder.

Korrekt sidespejl justering

Korrekt sidespejl justeringEt bagsidespejl er kun så godt som dets justering. Kun et optimalt justeret spejl forsikrer ordentligt udsyn bagtil, som tillader reaktion ved overhaling af køretøjer og alt andet, der sker bag bilen.
Bagsidespejlet er justeret når førerens sæde og rattet er ordentligt justeret. Et optimalt justeret bagsidespejl lader føreren se baghjulet i bunden af spejlet. Nu er hele spejlet optimalt justeret til visning af bagfra kommende trafik.

Foto: Mihalex, Martin Christopher Parker, Hadrian, M2020, Vladimiroquai, Bhakpong, AHPhotosWPG, jeffy11390, Pixeljoy, Denise Lett, Oleksii Shalamov / shutterstock.com