Forrudesprinkler dyser er en bestanddel af forrudevaskeanlægget. De tjener til at fugte, en tør, snavset forrude med vand og rengøringsmiddel. Jo mere omfattende vaskeløsningen anvendes, desto mere effektiv er rengøringsprocessen.
Dyserne til forrudevaske udløses automatisk, når funktionen »aftørring« aktiveres. I langt de fleste tilfælde trækker du forrudevaskeren eller multifunktionsgrebet ind mod dig. Pumpen til forrudeviskervæske forsyner derefter vaskeopløsningen til forruden, sålænge grebet er aktiveret. Samtidig tørrer vinduesviskerne af ved normal hastighed frem og tilbage: Når grebet slippes, stopper pumpe med at forsyne. Vinduesviskerne tørrer endnu et par gange mere for at få forruden ren og tør igen.
Fejlfunktioner ved forrudevaskeanlægget
Et forrudevaskeanlæg kan have nogle fejl. Typiske fejl er:
– Der kommer ingen vaskeopløsning ud af dysen – Vandet »drypper« kun ud af dysen og når ikke op på forruden. – Vandstrålen sprøjter over eller ved siden af forruden |
Vaskerdyser Online Shopbilligt fra 12,03 kr.Køb nu ⇒ |
I de fleste tilfælde kan du selv afhjælpe disse fejl i forrudevaskeanlægget.
Ingen vaskevand fra sprinklerdyserne
Hvis der ikke kommer viskervæske ud af dyserne kan der være tre årsager hertil:
– Pumpen forsyner ikke – En forsyningsslange er lukket eller defekt; – Forrudedyserne er tilstoppet; |
- Når pumpen ikke forsyner, er det ikke kun vand der ikke kommer ud af dyserne. I dette tilfælde kører pumpemotoren heller ikke. Dette kan fastslås, når grebet til aftørringsanlægget betjenes, og motoren forbliver lydløs. Den bedste måde at finde ud af det er at parkere bilen, slukke for motoren og kun dreje nøglen i »tændingsposition« Derefter åbner du motorhjelmen og beder en hjælper om at betjene aftørringsanlæggets funktion.
På denne kan du kontrollere funktionen af pumpemotoren til forrudevaskeranlægget selv i høj kvalitet velisoleret biler. Hvis du bare tester under kørsel, er der stor risiko for, at pumpestøjen simpelthen bliver overhørt på grund af de talrige andre støjeffekter.
- Hvis motorhjelmen allerede er åben, og der findes en hjælper, kan forsyningsslangen til forrudevaskeanlægget også inspiceres. Vaskedyserne er forbundet med simple gummislanger. De kan være faldet af på grund af vibrationer. Ved ældre køretøjer falder gummislangens elasticitet som er forbundet til forrude vaskedyser. Dette kan genkendes ved at endestykket på slangen er udvidet. Den nemmeste og hurtigste løsning i dette tilfælde er simpelthen at afskære det udvidede stykke af og påstæt slangen igen. Det er dog ideelt at udskifte slangen.
Men hvis du finder lækager, er forsigtighed påkrævet! Så består der en stor sandsynlighed for at en mår har afreageret i motorrummet. En overgnavet slange på vaskeanlægget er en klar indikation herpå.
Så betyder det: Undersøg grundigt alle kabler og slanger i motorrummet for at opdage om der er yderligere afgnavninger. Hvis en afgnavet vand eller olieforbindelse uopdaget, truer snart en meget dyr motorskade.
Det mest ofte årsag til et strejkende forrudevaskeanlæg skyldes tilstoppede dyser. Hertil kan der være tre årsager:
– Sprinklervæsken er tilfrosset – Sprinklervæsken er snavset – Sprinklerdyser er tilstoppet udvendigt |
- Hvis forrudevaskervæsken er frossen, er det fordi de blev glemt at omstille til vinterdrift. Det eneste der hjælper er at tø vandet op igen i en varm garage eller en lang køretur. Derefter pumpes opløsningen fuldstændig ud og ombyttes til sprinklervæske der er egnet til vinterbrug. Men forsigtig: Hvis beholderen til forrudevaskeanlægget var helt fyldt inden den frøs til, skal den nøje inspiceres først. Vand udvides med 10% når det fryser, hvilket gør at beholderen nemt kan springe.
- Beskidt forrudevaskervæske er en ret sjælden tilfælde af skade. Det sker kun når fremmedlegemer trænger ind i forrudevasker beholderen. Normalt er det umuligt, men det kan heller ikke helt udelukkes. Ved reparation af forrudevaskeranlægget skal du derfor se på renheden af vaskeopløsningen. Finder du fremmedlegemer deri, skal beholderen grundigt rengøres.
- Dyser til forrudevasker tilstoppes som regel udefra. Afløbet regnvand samler støv og pollen lags forruden. En del af dem kan samle sig i sprøjtedyserne og gradvist sætte sig i dem.
Rengøring af forrudevaske dyser
Indtil for få år siden var sprøjtedyserne til forruden enkle kugler med huller boret i dem. De kunne let rengøres og justeres med en nål. I dag bruges »blæsedyser« og »mikroemittere« i stigende grad i nye køretøjer. De genererer en bredere, finere spraystråle og fugter således et større område per sprøjt. Dog har finere dyser tendens til at tilstoppe hurtigere og kan ikke længere rengøres så nemt. Der findes dog et ret enkelt trick til at gøre dette:
- Det bedste rengøringsmiddel til at rengøre spraydyser er trykluft. For at rengøre dem effektivt, blæses de ud bagfra. For at gøre det skal spraydyserne fjernes på forhånd. Monteringen af spraydyserne løsnes på meget forskelligt af producenterne.
- I de allerfleste tilfælde er det dog ikke ingen eller kun meget lidt påkrævet. For det meste lader de sig simpelthen trække af. Alternativt er den fastgjort med en møtrik der blot kan løsnes. Også forbindelsen til tilslutningsslangen er meget forskellige.
- Tidligere blev der normalt brugt en gummislange der blev sat direkte i muffen på spraydysen til det. I dag er der ofte et slutstykke med en fastgørelsesclips på dette sted. Begge lader sig dog oftest ligeledes let og uden værktøj løsne.
- Har man sparydysen afmonteret, kan man gennemblæse den.
- Dertil egner sig eksempelvis en dæktryk påfyldnings enhed på en tankstation. Du skal blot trykke på forbindelsesbøsningen ind i dysen på trykluftindretningen, indtil ståltappen åbner forsyningsledningen.
- Derefter frigives trykluften. Efter 3 til 4 sekunder er spraydysen blæst ren. Geninstaller derefter spraydyserne i omvendt rækkefølge. Sammenlagt bør inspektion og eftersyn af forrudevaskeanlægget ikke tage mere end 15 minutter at gennemføre.
Korrekt indstilling af dyser til forrudevasker
Grove kugedyser er stadig i brug i dag, især i billige køretøjer. Der er et specielt værktøj til »justering af vaskedyser«. Egentlig er de ikke nødvendige. En fin boremaskine, et urmager-skruetrækkersæt eller ganske enkelt en sikkerhedsnål tjener det samme formål.
Vaskedysen er indstillet, så den sprøjter ind i førerens synsfelt. Hvis du indstiller den for højt, går meget vaskevand tabt på bilen tag. Hvis du indstiller den for lavt, når vandet ikke op i synsfeltet. Vaskevæskens anslagspunkt skal derfor være i midten i den øverste tredjedel af forruden. Vaskedyserne er indstillet symmetrisk i siden, så hele forruden fugtes jævnt.
I køretøjer af høj kvalitet er indstillingerne af forrudevaskeanlægget dog noget mere kompliceret. Den brede og fine stråle dannes ikke længere af kugledyser men af ægte højteknologiske fine dyser. Du har en justeringsskrue på siden, der kan justeres med en torx-skruetrækker.
Vaskeanlæggets afgrænsning
Viskervaskeanlægget til for-/ og bagrude har sine tekniske begrænsninger. Dets formål er at rydde en let snavset eller støvet forrude igen. Store mudderklumper, fugleklatter, eller fast tilklæbet insekter kan næppe håndteres. – tværtimod. Hvis visker vaskeanlægget er overbelastet kan de indsmøre hele ruden, s¨det ikke længere er gennemsigtigt.
Under kørsel kan det forekomme til farlige situationer. Føreren befinder sig mere eller mindre i »blindkørsel«. Ved en stærk tilsmudsning anbefales det at køre til den nærmeste tankstation. Der finder du en spand med vand og en teleskop forrudevisker, med den kan du fuldstændig frigøre forruden for selv det værste snavs.
Trick mod knirken
Selv det bedste forrudevaskeanlæg kan mislykkedes på grund af et irriterende problem: Vindusviskere irriterende knirken. Knirken opstår når viskerne bliver gamle og sprøde.
Bosch forrudeviskeremed 50% rabattil butikken ⇒ |
Billige vinduesviskere er for det meste fremstillet af hård gummi. Disse har også tendens til at knirke. Dog kan vinduesviskere af høj kvalitet også frembringe denne irriterende støj. Derefter befinder der sig normalt fedtrester på viskerbladene. Forrudevaskeanlægget kan kun delvist rengøre dem.
Det eneste der hjælper her er at aftørre vinduesviskerne enkeltvis med med en ren klud og masser af ruderens. Derefter skulle den knirkende støj gerne forsvinde.
Foto: Aleksandrs Tituskins, Chirachai Phitayachamrat, Oscar Carrascosa Martinez, g0d4ather, Pepgooner, Dan Race, LastMan21, Siarhei Tolak, Patryk Kosmider, rocharibeiro, Chonlawut, DaViDa S, Shanti Hesse / shutterstock.com