Levere, bredere – hurtigere? Alt om sænkning af din bil!

Levere, bredere - hurtigere? Alt om sænkning af din bil!

Da den første tunings bølge rullede ind over landet i 1980 erne var »sænkning« det magiske ord. Den tilsyneladende så enkle sænkning af karosseriet gjorde ærlige familiebiler, billige coupeer og sogar busser og stationcars til sportslige racere. Men selv da, er det klart at sænkningen af bilen er alt andet end nemt.

Klamhugger løsninger fører til katastrofen

Dynamikken bliver faktisk forbedret ved sænkningen af bilenDerfor sagt på forhånd: Styk fjernelse af fjedrene er simpelthen forbudt. Enhver der forkorter affjedrings fjedre på sin bil for at sænke den, begår ikke blot noget ulovligt. Bilen bliver hermed også usikker til kørsel på offentlig vej.

For at sætte det på spidsen: Biler udsat for disse tiltag ender som regel i det næste træ. Hvis politiet forinden tager den ud af trafikken, er du og andre medtrafikanter igen været heldig.

Praktisk fordel ret begrænset

Monteringssæt til karosserietHvis du ser bort fra det rent optiske, men det mere praktiske, er fordelene ved at sænke ret få og opvejer ikke ulemperne. Hurtigere eller mere økonomisk herigennem bliver bilen ikke. En fagkundig omforandring med godkendte og afprøvede komponenter kan føre til en forbedret køreoplevelse. Dette skyldes, at bilens tyngdepunkt kommer til at ligge lavere.

I kurver med høj fart slingre bilen ikke længer så meget. Dynamikken bliver faktisk forbedret ved sænkningen af bilen. Dog skal et par andre komponenter tilpasses, som for eksempel:

– Dæk
– Fælge
– Bremser
– Monteringssæt til karosseriet

Sænkningen af bilen er derfor kun en del af et overordnet koncept, der skal planlægges og tænkes igennem fra bunden. Ellers har man med en forkert beslutning kun en halv løsning, der aldrig vil komme at til at indpasse sig til de øvrige tiltag.

Sænkningsfjedre stort sortiment og gratis forsendelse

Sænkningsfjedre med TÜV-certifikat

stort sortiment og gratis forsendelse

Spar nu!

Ignorere ikke ulemper

eventyret af karosseri tilpasningFør man indleder sig på eventyret af karosseri tilpasning, skal man gøre sig det klart, at det grundlæggende vil ændre bilen. Prisen, du betaler for sænkningen, er ikke helt billig:

– ubehagelig indstigning
– forringet affjedring
– ringere udsyn
– formindsket frihøjde
– øget reparationsomkostninger

Det er ikke alle og enhver, der kunstfærdigt med hoftevrid og snoet rygsøjle kan skrue sig ned i en sænket bil. Afhængig af køretøjet bliver indstigningen med en maksimal sænkning af bil til en meget ubehagelig bedrift. En gang i bilen går manglen på komfort straks videre: Hvert brønddæksel, hvert hul og hver sten på vejen giver en betydelig mere mærkbar respons til føreren. Rygsmerter er derfor uundgåelige på lange ture i sænket biler.

Hvis du kører i en bil med så lave en frihøjde, kan du normalt kun se sidepanelet ved siden af. Godt udsyn overalt er anderledes. Lige så hurtigt du kan køre på landevejen, lige så forsigtig skal du bevæge dig rundt i byen i en sænket bil.

UdstødningssystemEnhvert bump er ikke blot mærkbar, det er også høres. Udstødningssystem og bundkarret har tendens til at ramme jorden i sænkede biler. Ligeledes kan de kortere fjederben slå igennem, hvilket er med en gevaldig rumlen er bemærkelsesværdig. Alt dette er ikke direkte gavnligt for komponenterne. Afrevne lydpotter, ødelagte katalysatorer, skævslået tårnlejer eller sågar afrevne bundkar hører desværre til hos fører med sænket biler.

Med ekspertise i mål

chassis tilpasningVirkelig forkert chassis tilpasning sker kun når det gennemføres uden ekspertviden. Derfor omfatter disse omforandrings tiltag i det mindste en omfattende rådgivning gennem fra specialforhandlere. Den kompetente medarbejder kan omforandre indstillinger ved en kombination af fjederben, dæk og fælge, der for det individuelle køretøj optimal tilpasset. Du bør ubetinget lytte til deres råd, ellers vil du bare spilde penge, opnår ikke det ønskede mål og har til slut sågar en ulovlig bil stående på pladsen. God planlægning af omforandring, som omfatter alle fornuftige tiltag anbefales derfor omgående.

Typer af sænkninger

Typer af sænkningerFor at få sænke en bil findes der 5 typer:

– Forkortelse af fjedre
– Installation af sportsaffjedring
– Installation af adaptiv chassis med elektronisk styring

Billig og hurtig: Afkortede fjedre

Afkortede fjedre er den billige løsning ved tilsænkning. Men de er lovlige og nemme at installere. Med det passende værktøj der forudsættes, kan installationen af sportsfjedre sogar finde sted i den hemmelige garage.

professionelle fjederklemmerVær opmærksom: Ved brug af forkert værktøj kan fjedre rykkes af kan forørsage alvorlige og dødelige skader.
Hvis en fjeder spændes med uegnet midler, kan den løsrive store krafter når den brister.
Derfor: Altid arbejd med professionelle fjederklemmer!

Udskiftningen af standardfjedreUdskiftningen af standardfjedre med en godkendt, i en forkortet udgave gør altid montering af støddæmpere udfordrende. Komponentet skal altid afprøves når muligheden foreligger Ved installation anbefales det, samtidig at isætte et nyt tårnleje. Disse komponenter er udsat for store belastninger på grund af sænkningen. Mit nye tårnlejer forlænges deres levetid efter sænkningen af bilen, betydelig.

Efter udskiftningen skal bilen som regel sporing indstilles på ny. Dette kan kun ske på et specialværksted med tilsvarende udstyr. Et sæt sænkningsfjedre kan anskaffes for fra 2300 kr.

Gode resultater i en samlet pakke

sportsaffjedringMen hvis du vil investere lidt mere i din bil, kan du vælge sportsaffjedring. Disse består af støddæmpere og fjederben. Oftest er de tilsvarende sæt af tårnlejer og andre forbundne dele samtidig inkluderet.

En sportsaffjedring er i grunden ligeså svær eller let at installere, som et standard fjederben. Her gælder også følgende: Arbejd altid med professionelle værktøjer og glem ikke sporings indstilling bagefter.

Støddæmper Monroe og andre mærkeproducenter

Støddæmper Monroe og andre mærkeproducenter

Bedste pris hos os – garanteret!

BESTIL SIKKERT ONLINE

Når du selv skruer i karosseriet skal du altid have tilstrækkelig fagekspertise. Selvom det ser let ud, er der trods alt mange ting der kan gøres forkert ved dette tiltag. Hvis du ikke har tilstrækkelig viden og erfaring, skal du få din sportsaffjedring installeret af professionelle på et værksted.

Deluxe udgave: Det fleksible chassis

Det fleksible chassisDet fleksible chassis tilbyder maksimal sportslighed og samtidig opretholder kørekomforten. Dette muliggøres gennem elektronisk styrede støddæmpere. Med hjælp fra elektromagneter og en høj følsom styreenhed, bliver dæmpningen i hvert millisekund beregnet igen og indstillet tilsvarende.

Det bedste ved det er: Fleksible chassiser er som regel udstyret med et valgprogram. Føreren kan dermed beslutte, hvor blød eller hård vedkommende ønsker bilen affjedret.

Fleksible chassisser til eftermontering har dog sin pris: Denne løsning koster mere end 22.000 kr. Der er ikke meget du selv kan gøre. Installation, tilretning og tilpasning af et fleksibelt chassis er grundlæggende et anliggende for et specialværksted.

Konslusion: Overvejes nøje til det optimale resultat

Fleksible chassisser til eftermonteringSænkningen er en integreret del af indsillingsprocessen. Siden 1980’erne er der gjort rigtig meget og også betalbare løsninger kan nu tilbydes. I dag er en sænket bil ikke længere i hvert tilfælde en knaldhårde affjedring, der dårligt kan benyttes.

Sænkning af bilen er dog kun en del af en samlet pakke, der skal medtages fra starten. Først efter en grundig afvejning af cost-benefit beregning skal sænkningen igangsættes.

Med en optimal afstemning af dæk, fælg, sænkningssæt og karosseri med en matchende lakering der i dag vil garanteret vil fange alles opmærksomhed.

Foto: Andrus Ciprian, socrates471, Cepheia, SHINPANU, chanonnat srisura, kitzcorner, Solcan Design, Digital Genetics, Andrus Ciprian / shutterstock.com