Varme / friskluft til alle bilmærker

Varme / friskluft til følgende bilmodeller:
Varme / friskluft - Oplysninger om funktion, reparation og udskiftning
Forbrændingsmotorer har relativt lav effektivitet. Motoren omsætter kun omkring 37-42 procent af forbrændingsenergien til kinetisk energi. Desværre omdannes mere end halvdelen af brændstofenergien til varme. Derfor skal forbrændingen altid være justeret så motoren ikke overopheder. For ikke helt at miste den skabte varme, bruges den til opvarmning af kabinen. Dette sker vha. et intrikat system af varmeledere, rør og pumper.
Kølekredsen
Kølekredsen i et vandafkølet køretøj (undtagen skibe) er et lukket system bestående af fem komponenter. Det er meget følsomt og defekter skal udbedres omgående. En defekt kølekreds kan føre til større motorskade.
Ekspansionstanken
I de fleste, men ikke alle moderne biler fyldes kølevæsken i ekspansionstanken. Ekspansionstanken viser altid status og tilstanden af kølevæsken. Hvis ekspansionstanken ikke findes, løber kølevæsken direkte til kølerens kølesystem.
Defekte ekspansionstanke kan have revner. Ekspansionstanke der hele tiden revner kan være tegn på en ødelagt toppakning.
Blæser med sensor
Blæseren bortleder overskudsvarme vha. luft. Den består af et aluminiumsflet som kan gennemblæses af luft. Fletværket er fyldt med et rørsystem bestående af kobberrør, som kølevæsken flyder i. For at kunne bortlede varme fra kølekredsen på en sikker måde, når kølesystemet er på standby eller når der er meget varmt i vejret, installerer producenten en ekstra kølerpropel. Denne drives af en elmotor eller af forbrændingsmotoren selv. Du kan opdage en defekt køler ved at motoren kører varm hele tiden. Køleren skal udskiftes, hvis den er så korroderet at køleribberne knækker af. Det samme gælder ventilatoren, hvis den holder op med at virke.
Motorens slangesystem
Motoren har sit eget slangesystem som kølevæsken flyder i. Det er opdelt i en lille og en stor kølekreds. Den lille kølekreds aktiveres med det samme ved koldstart og sørger for at motoren forsynes med kølevæske. Det varmer op meget hurtigt og bringer motoren op på driftstemperaturen. Motoren skal opvarmes sådan for at sikre at alle komponenter udvider sig om de skal. Dette er fx meget vigtigt for ventilerne, fordi det positionerer dem korrekt og beskytter dem mod tidlig slitage. Kølekredsen styres af termostaten. Derudover findes en simpel ventil som åbner ved en særlig temperatur i kølevæsken og aktiverer den store kølekreds. Hvis motoren ikke bliver varm nok, skyldes det normalt termostaten. Denne billige del udskiftes nemt.
Vandpumpen
Vandpumpen drives direkte af motoren. I mange motorer trimmer den også kamremmen. Siddende på ydersiden af motoren er den nem at komme til og skal også udskiftes tit. Normalt på samme tid som tandremmen. En defekt vandpumpe viser sig ved at den lækker og knirker.
Varmeveksler med ventilationssystem og blæser
Varmeveksleren er en motorkøler, bare mindre. Det er den komponent som tager sig af opvarmning af kabinen. Varmeveksleren sidder på forpladen og forbinder motorrummet med kabinen vha. en ventilator. Mængden af luft som kommer igennem varmeveksleren afgøres af blæseren, som man betjener fra instrumentbrættet. Du kan regne med at varmeveksleren er i stykker, hvis du ikke længere kan varme kabinen op.
Et andet meget sikkert tegn på en defekt varmeveksler er duggede ruder. Da varmeveksleren er tilkoblet motorens kølesystem, er tab af kølevæske meget kritisk for motoren. En varmeveksler er heldigvis meget billig til alle biler. Det er til gengæld meget kompliceret at udskifte den, fordi instrumentbrættet skal afmonteres og i e fleste biler også rattet.
Billige reservedele i originalkvalitet
Vores webbutik tilbyder alle nødvendige reservedele til varme og kølesystemet og meget mere. Hold øje med særlige tilbud og rabatter.