Siden 2001 har ethver bil med benzinmotor en såkaldt »OBD-2« (On-Board-Diagnose) interface installeret. Dieselbiler har haft denne facilitet i serieproduktion siden 2004. Disse ekstremt praktiske installationer gør søgningen efter fejl og forstyrrelser meget lettere. Dette er tvingende nødvendigt med nutidens stadig mere komplekse biler.
Sporing af forurenede stoffer
Det er svært at forestille sig i dag, hvordan motorer til biler blev opbygget i 1970 erne: Benzinslugere med stort slagvolumen, der udledte bly tilsat i benzinen uden nogen filtrering blev blæst ud i atmosfæren. Det var indtil begyndelsen af 1980 erne standard.
Indførelsen af blyfri benzin var en hård kamp og en reel revolution. Egentlig sunde er udstødningsgasserne sidenhen ikke blevet. I Stedet for bly blev benzen som anti-banke-middel tilsat. Dette står under stadig mistanke om at være sundhedsskadeligt. Desuden er kulilte og kvælstofoxider uundgåelige ledsagere i enhevr forbrænding med atmosførisk luft. Selv hvis man kunne filtrere disse forurenende stoffer fuldstændig ud – er der ingen vej udenom kuldioxid. Ved forbrænding i en motor bliver den kulstofholdige ilt tilførte benzin omdannet til kuldioxid. Dette er stadig til en vis grad naturlig gas. Ikke desto mindre er det et af de forurenede stoffer, fordi de varmer drivhuseffekten op.
Renere forbrænding – tekniske udfordringer
For at få udstødningsgasserne fra et benzin-/ eller dieselkøretøj, så rent som muligt, gøres der en betydelig teknisk indsats. Enkle motorstyringer til at reducere skadelige stoffer eksisterede allerede i tiderne med VW folkeboble.
De uregulerede katalysatorer blev hurtigt erstattet af tre-vejs- katalysatorer, som vedvarende er blevet viderudviklet siden da. I dieselkøretøjer er udstødningsgas rensning en særlig stor udfordring på grund af det høje niveau af sodpartikler. Den nyeste teknologi er indsprøjtning af urinstof. Denne proces, der allerede er etableret i entreprenørmaskiner og erhvervskøretøjer, anvendes i stigende grad i personbils motorer.
Alle disse videreudviklinger efterlader ikke en motor uberørt hen. Tværtimod: For at rense udstødningsgasserne er et stort antal nyudviklede komponenter allerede aktive før forbrændingen. Udstødningsrecirkulation, indsugnings luftkøler, justering af tændingssystem og meget mere bør forhindre dannelse af forurenede stoffer på forhånd. Normalt fungerer det ret godt.
Komplekse systemer, sårbare systemer
Problemet med de teknisk højtudviklede udstødningsrensningssystem er deres modtagelighed for svigt. Hver fejlfunktion har en dobbelt virkning, der kan ende i en regulær kaskade:
1. Det defekte komponent kan ikke længere udfører dets opgave
2. Styringssystemet får fejlbehæftet oplysninger og kan heller ikke længere fungere ordentligt.
Overvågningssystemet blev indført for at forhindre, at bilen vedvarende udsender for mange forurenede stoffer, eller at motorkomponenterne gensidigt ødelægger hinanden. Med hjælp fra permanent fejlkontrol kan styreenheden reagere på fejlfunktion, før der opstår en større skade. Kontrolenheden kan dog ikke reparere et defekt komponent. Dette kræver operatørens hjælp. OBD blev udviklet, så sidstnævnte ved, hvor de skulle søge efter en fejl.
OBD-2: Åben, tilgængelig, praktisk
I lang tid var »aflæsning af fejlhukommelser« en mystisk proces, der kun var mulig med dyre specialværktøjer. Værkstederne betalte dyrt for disse trin, før selv den første skrue på bilen blev løsnet. I dag er on-board diagnose tilgængelig for alle til ekstrem få midler. Dette er muliggjort af den strenge standardisering af OBD-2 komponenterne.
Stikkets udformning, dets placering og typen af fejlkoder er reguleret ved lov. Det flade, to-rækket standardstik til tilslutning af et diagnosesystem skal være indenfor førerens rækkevidde at finde. Stikket er normalt placeret under rattet eller til venstre for sikringsboksen. De bedste oplysninger om dette findes i betjeningsvejledningen. Enhver egnet enhed kan tilsluttes. Bilproducenter i enegang, som det stadig var muligt med OBD-1, er ikke længere tilladt i dag.
De standardiserede forbindelser og betydning af fejlkoderne har sænket prisen på diagnostisk udstyr drastisk. For blot få år siden kostede enhederne hundreder af euro, er ægte højtydende håndholdte tilgængelige for mindre end 350 kr.
Trickset ved det er: Føreren bringer en stor del af den nødvendige computerkraft og visningsmuligheder med sig fra køretøjet.
Enhederne er gode, radiostikkene er bedre
Enhederne til aflæsning af fejlhukommelsen er stadige tilgængelige i dag. De har dog fået hård og faktisk langt overlegen konkurrence: Smartphone eller tablet. Alt hvad disse udbredte standardenheder har brug for, er en grænseflade til kontrolsystemet og et passende program. Denne grænseflade er et stik, hvilket let kan anskaffes for kun 150-220 kr. i fremragende kvalitet.
Forsigtigt – du kan købe noget lignende i faghandlen. Enhederne der er tilgængelige på de betalingsfrie platforme er ofte forfalskninger, der ikke sender nogen eller forkerte signaler.
Plug-in modulet er tilsluttet stikket på OBD-2 på køretøjet. Nu har smartphone kune brug for en passende app. Disse er tilgængelige for få penge eller helt gratis – du kan allerede se, hvor køretøjet har problemer.
Dybest set kan det antages, at enhver producent af de trådløse plug-in moduler også tilbyder sine egne app. Jo højere kvalitet den anvendte enhed er af, desto billigere er den app, der følger med. Med de rigtige professionelle stik til over hundrede euro er den rigtige app normalt gratis.
Den særlige fordel ved app-smartphone løsningen i forhold til de komplette systemer, er at den er opdateret. Appen viderudvikles konstant. Så har man med få klik altid den aktuelle version tilgængelig. Med traditionelle systemer var en opdatering af operativsystemet som regel ikke mulig eller kun mulig med store vanskeligheder.
OBD-2 fejlkoder og hvordan man fortolker dem
OBD-2 fejlkoderne udsendes i en kombination af bogstaver og tal.
Bogstavet er angivet forrest, efterfulgt af fire cifre.
Bogstaverne betyder:
P – Drev B – Karosseri C – Chassis U – Databus |
Det angiver dog endnu ikke, hvad der er brudt sammen. Mens bogstaverne angiver dog en grov indikation af det.
De -cifret tal angiver:
1. Ciffer: 0 = Normkode; 1-9 = Producentspecifik kode 2. Ciffer: Modul. 1-2 = Brændstofforynet/Lufttilførsel 3 = Tændingssystem 4 = Udstødningsrensning 5 = Hastighedsregulering og tomgangsjustering 6 = Styreenhed og udgangssignal 7-8 = Drev |
3. og 4 Ciffer: Præcis betegnelse for komponentet
Eksempel: Fejlkoden P0400 angiver:P: Fejlen er sig i drev 0: Fejlkoden er efter norm. 4: Fejlener i et komponent i udstødningsrensningssystemet 00: EGR-ventilen melder om en funktionsfejl. |
![]() Bil Electrisk System • Discountersreducerede tilbud!Bestil online ⇒ |
Hvordan arbejder man med OBD-2 modulet?
Uanset om den komplette enhed eller en plug-in løsning bliver brugt, er procedurerne til aflæsning af fejl ens.
1. Motorkontrollampen tændes
Motorkontrollampen er en meget generel indikator for, at »at noget er galt med motoren«. Det er et gult lyssignal i instrumentbrættet. Når denne lyser kan det betyde »alt eller intet«. Spektret spænder fra »katalysatoren fungerer ikke optimalt« til »motoren er ved at blive overophedet og uoprettlig tabt«. Det tilrådes derfor under alle omstændigheder, ikke at ignorere dette signal.
Moderne køretøjer har et nødprogram. Dette aktiveres, når motoren trues af beskadigelse. Ydeevnen reduceres derefter markant og kun tilstrækkeligt til at bringe bilen sikkert til det nærmeste værksted.
2. Tilslut plug-in modulet
Når motorkontrollampen angiver en funktionsfejl, skal du tilslutte plug-in modulet i OBD-stikdåsen. Plug-in modulet skal som regel være tændt.
3. Start diagnose
Diagnosen starter ikke automatisk men kaldes op via app eller program. Efter få sekunders regnetid vil en fejlkode blive vist. Desuden oprettes en log, der giver oplysninger om alle systemer.
App en har den fordel, at hele skærmen på smartphone eller tablet kan bruges. De komplette enheder råder normalt kun over en lille sort/hvid skærm, der kun kan vise selve fejlkoden. En OBD-smartphone-app oversætter dog normalt fejlkoden automatisk på det relevante nationale sprog. Dette gør reparation lettere.
4. Udfør reparation
Hvordan det defekte komponent skal udskiftes eller repareres kan findes i køretøjets vedligeholdelsesmanual. Idet OBD-2 altid er afhængig af køretøjets følere, betaler det sig altid at efterse dem nærmere. Små kabelbrud eller rustpletter på stikforbindelserne fører ofte til fejlmeddelelser. Med noget isoleringstape eller slibepapir kan du fjerne fejlen uden at skade komponentet.
5. Nulstil fejlhukommelse
Efter reparationen bliver fejlhukommelsen slettet. Appens menu vejleder brugeren til den ønskede funktion. Derefter er fejlhukommelsen tom igen med kun et klik.
Foto: Khakimullin Aleksandr, rumruay, Mi Pan, vladwel, Stanisic Vladimir, mattcabb, Matt Howard, uleiber, Jenov Jenovallen, Slavoljub Pantelic, Aboltin, Mihalex / shutterstock.com