Motorolie til din bil

Motorolie til Top bilmærker
- Motorolie VW GOLF
- Motorolie BMW 3-serie
- Olie til biler VW PASSAT
- VW POLO
- Motorolie BMW 5-serie
- Motorolie SKODA OCTAVIA
- Olie til biler AUDI A4
- CITROЁN C4
- Motorolie MERCEDES-BENZ C-klasse
- Motorolie FORD FOCUS
- Olie til biler FORD FIESTA
- FORD MONDEO
- Motorolie MERCEDES-BENZ E-klasse
- Motorolie SKODA FABIA
- Olie til biler AUDI A6
- PEUGEOT 208
- Motorolie TOYOTA AYGO
- Motorolie RENAULT CLIO
- Olie til biler OPEL ASTRA
- CITROЁN C3
Er Motorolie defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling
Indvendig smøring med olie
Olien i motoren sikrer dig pålideligt smurte bevægelige dele i motoren. Det kræves også at motorolie kan bortlede friktionsvarme. Unøjagtig, forældede eller for lidt motorolie fører til at smøringen forsvinder. Så vil motoren lide skade meget hurtigt.
Motor oliens rute
Motorolien pumpes gennem et lukket kredsløb. Olien påfyldes i ventildækslet. I tomgang, når strømmen ned til bundkarret der er placeret i bunden af motoren. Derfra så suges olien ind og går gennem forskellige kanaler i motoren via trykket fra den mekaniske oliepumpe. Det når alle de vigtige punkter og op til cylinderforingen. Da vender olien tilbage til bundkarret, og cyklussen gentager sig.
Olie og viskositet (inerti)
Olien smørende virkning er grundet dens flydeevne. Jo varmere olien er, jo mere flydende. Derfor er dens viskositet er meget højere, når det er koldt. Men det er ikke noget stort problem for motoren: når det er koldt så trækkes motorens metaldele sammen. Den giver mulighed for at undgå skader på grund af friktion. Jo varmere motoren er, jo mere ekspanderer metaldelene og friktionen stiger. Når olien er mere flydende og kan den bedre smøre motordelene så de ikke slides af den forøgede friktion. Motoren kan således altid blive smurt optimalt inden for sit tilladelige temperaturområde.
Forskellige former for motorolier som findes
Der er motorolie i forskellige klasser til rådighed. Hvis du vil finde den motorolie, der passer til din bil, skal du kigge i dit køretøjs medfølgende tekniske manual. Når du vælger med olie, skal du huske at "dyrt er bedre." Oliens termiske opførsel er meget vigtigt: den skal være så flydende som muligt, når det er koldt og ikke for flydende, når den opvarmes. Så får du optimal smøring.
Motorolier kan blandes, men det anbefales, at du kun bruger højre motorolie fra begyndelsen. Værre olie forringer smøringen af høj kvalitet olie.
Du vil finde oplysninger om motorolie på dens beholder. Det såkaldte "W-nummer" angiver en masse. Denne dobbelte kombination vil give dig oplysninger om oliens flydeevne, "viskositet" eller "træghed". Selv om der er 200 forskellige slags olier så er normalt følgende vilkår de mest almindelige:
- SAE 0W-40 kan bruges op til -40 ° C, 12,5 mm² / s udbredelseshastighed (viskositet / inerti) ved 100 ° C
- SAE 5W-40 kan anvendes op til -35 ° C, 12,5 mm² / s udbredelseshastighed (viskositet / inerti) ved 100 ° C
- SAE 10W-60 kan anvendes op til -30 ° C, 21,9 mm² / s udbredelseshastighed (viskositet / inerti) ved 100 ° C
- SAE 15W-40 op til -25 ° C, 12,5 mm² / s udbredelseshastighed (viskositet / inerti) ved 100 ° C
Motoroliens adfærd når du koldstarter motoren er meget vigtigt. Køretøjer der kører ved meget høje omdrejningstal, såsom motorcykler og sportsvogne er afhængige af meget tynd olie. Derfor skal du vælge olie svarende til producentens specifikationer. Afhængigt af sin viskositet så kan høj kvalitet olie fra mærkevareproducenter (såsom Castrol, Mobil, eller Liqui Moly) koster omkring 11 EUR per liter. Men så er du garanteret maksimal ydeevne og sikkerhed på dit køretøj.
Kontroller, fyld på og udskift motorolie
Den tyske Automobile Club anbefaler, at du kontrollerer oliestanden ved hvert brændstof stop. Oliestanden skal være mellem minimum og maksimum værdien som vises med et stempel eller hak på oliepinden. For meget olie er endnu mere skadelig for motoren end for lidt. Hvis du har brug for at genopfylde olie regelmæssigt, bør du tjekke, hvad olie tabet resultater fra. Enten er der olielækage eller så har den brændt af inde i motoren. I sidstnævnte tilfælde, risikerer du at katalysatoren bryder ned af den brændte olie sod, og vil stå dig så dyrt at du ikke ønsker at vide af det.
Ved udskiftning af olie, bør du også udskifte oliefilteret og olieaftapnings proppen samtidigt. Udskiftning af olie er meget vigtigt, når du køber en ældre brugt bil. Check inde i ventildækslet ved hjælp af en finger. Hvis du finder gamle olielagre, så skal du fjerne dækslet, rengøre og skifte pakningen med en ny. Billig olie genopfyldes efter 100 km, mens du kan udskifte motorolie og filter baseret på producentens angivne instruktioner. Dette vil forlænge motorens levetid betydeligt.