Abs ring til din bil
Abs ring til Top bilmærker
- Abs ring VW GOLF
- Abs ring BMW 3-serie
- ABS krans VW PASSAT
- VW POLO
- Abs ring BMW 5-serie
- Abs ring SKODA OCTAVIA
- ABS krans AUDI A4
- CITROЁN C4
- Abs ring MERCEDES-BENZ C-klasse
- Abs ring FORD FOCUS
- ABS krans FORD FIESTA
- FORD MONDEO
- Abs ring MERCEDES-BENZ E-klasse
- Abs ring SKODA FABIA
- ABS krans AUDI A6
- PEUGEOT 208
- Abs ring TOYOTA AYGO
- Abs ring RENAULT CLIO
- ABS krans OPEL ASTRA
- CITROЁN C3
Er Abs ring defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling
Signalering for bremseassistenten: ABS-ringen
ABS-ringen er en del, der ikke bliver udsat for noget teknisk pres og er placeret i forhjulene sammen med skivebremserne. Den giver vigtige data til kontrolenheden, der er af primær betydning for at starte ABS-proceduren.
For det meste er alting i orden
Under almindelig kørsel med bilen virker alle dele, som ingeniørerne havde tiltænkt det. Førerne indser ofte ikke alle de kræfter, der arbejder i en bil. Så snart kontrollen mistes eller bilen starter på at svinge, bliver det åbenlyst hvilket krafthus en bil i virkeligheden er. Tab af styring resulterer derfor ofte i en ulykke.
Altid total kontrol, når der bremses
Det er meget vigtigt at kontrol over bevægelsen af bilen altid opretholdes i alle situationer. Et eksempel på et kritisk øjeblik er nødopbremsning. Når det sker, blokeres forhjulene. Tab af hjulenes rotation medfører automatisk tab af kontrol over styringen. Blokering af hjulene i tilfælde af opbremsning få bilen til at kører direkte fremad, lige meget hvilken retning føreren prøver at styre den.
I 1970’erne blev sporadisk bremseprocedure (stødbremsning) anbefalet til opbremsning på glatte overflader med blade samt isede og våde veje. Når der bremses, skulle føreren sporadisk fjerne sin fod fra bremsepedalen for at bibeholde et minimum af styring. I praksis var dette umuligt uden intensiv træning. I den sidste ende blev ABS opfundet.
Anti-låsningsbremsesystem – den moderne livredder
Anti-låsningsbremsesystemet, forkortet ABS, forhindrer blokering af forhjulene i tilfælde af nødopbremsning. Bremserne løsnes individuelt i korte impulser. Styringen af bilen er derfor garanteret i alle tilfælde. Desuden forhindrer ABS ophobning af løst materiale som blade eller sne foran hjulene. Dette er med til at give manøvredygtighed og reducering af bremselængden.
Konstruktionen af et anti-låsningsbremsesystem
Anti-låsningsbremsesystemet består af en pulsgenerator, en sensor og en kontrolenhed. Kontrolenheden er forbundet til bremsehydraulikken. Pulsgeneratoren, der er ringen, informerer konstant sensoren om hvorvidt og i så fald hvor hurtigt, hjulet roterer., og den vurderer blokering af den forreste aksel. På et øjeblik frigiver systemet hydraulikken indtil hjulet er drejet lidt. Så blokerer den det igen og undersøger, om alle fire hjul er standset. Hvis dette ikke er tilfældet gentages proceduren indtil opbremsningen er standset, eller bilen er standset.
Konstruktionen af en ABS-ring
ABS-ringen eller reluctorringen er en meget simpel bildel, der ikke slides meget. Det er en ring med hakker i. De mest enkle ABS-ringe ligner et gears hjul. Perforerede skiver, perforerede ringe og andre designs er også almindelige. De er fremstillet af galvaniseret jern. Ingen ringe er fremstillet af plastik, aluminium eller rustfrit stål, da de ikke kan generere magnetisk energi.
ABS-ringens opgave er altid den samme: Den tilstødende sensor måler magnetfeltet, der genereres af de passerende metaldele. Der hvor der er jern, gives en magnetisk impuls, og når der er et mellemrum eller et hul, kommer der ikke impulser. De fremkommende impulser er det signal, der bruges af kontrolenheden for at undersøge rotationen og hastigheden på hjulet.
Defekter på ABS-sensorringen
ABS-sensorringen er ikke udsat for mekanisk slid. Grundet vægten er den fremstillet så let og lille som muligt. Fordi den udsætte for vind og vejr, kan den ruste, sætte sig fast eller knække over tid. I dette tilfælde vil kontrolenheden med det samme rapportere en fejl, der kan repareres meget nemt. Dog kan det, alt efter bilmodellen, blive svært at nå ringen. Skulle en ring til 5-15 euro gå i stykker, kan det bedst svare sig at udskifte begge ringe, der sikrer en fuldstændig reparation på en gang. Vi anbefaler også, at du altid bruger mærkevarekvalitet.















































