Bremseklodser til din bil

Klodser til Top bilmærker
- Bremseklodser VW GOLF
- Bremseklodser BMW 3-serie
- Bremseklods VW PASSAT
- VW POLO
- Bremseklodser BMW 5-serie
- Bremseklodser SKODA OCTAVIA
- Bremseklods AUDI A4
- CITROЁN C4
- Bremseklodser MERCEDES-BENZ C-klasse
- Bremseklodser FORD FOCUS
- Bremseklods FORD FIESTA
- FORD MONDEO
- Bremseklodser MERCEDES-BENZ E-klasse
- Bremseklodser SKODA FABIA
- Bremseklods AUDI A6
- PEUGEOT 208
- Bremseklodser TOYOTA AYGO
- Bremseklodser RENAULT CLIO
- Bremseklods OPEL ASTRA
- CITROЁN C3
Er Bremseklodser defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling
Sikkerhedskomponent og sliddel nr. 1: bremseklodser
Bremseklodser er de absolut vigtigste sikkerhedskomponenter og sliddele på en bil. De sikrer, at en kørende bil kan nedsætte hastigheden når som helst. Produktion og konstruktion af bremseklodser skal være af højeste standard. Når man tænker på deres omfattende anvendelse, er de relativt billige. Læs alt du behøver at vide om bremseklodser i denne artikel.
Skjult placering, essentiel funktion
Bremsebelægningen på bremseklodserne sidder bag hjulfælgerne. De er placeret i bremsekaliperen. Bremseskiverne roterer mellem bremsebelægningen. Tromlebremser er udstyret med lignende komponenter. Disse kaldes bremseklodser grundet deres form.
Bremseklodser er monteret i bremsekaliberen. Monteringen gør, at de kan bevæge sig i én retning: mod bremseskiven og tilbage igen. Når man træder på bremsepedalen trykker det hydrauliske tryk bremseklodserne sammen ved hjælp af bremsekaliberstemplet, så den roterende bremseskive bliver fanget derimellem. Denne friktion bremser bilen. Alle nedbremsninger sliber materiale af bremseklodserne.
Egenskaber ved tromlebremser og skivebremser
Bremseklodser er komponenter i tromlebremsen, som før i tiden var standard. Grundet den gradvist øgede vægt og ydelse på biler, var denne bremseteknik ikke længere tilstrækkelig. Tromlebremser er meget pålidelige, selvom de har tendens til pludseligt at gå i stykker, når de overophedes. Skivebremser er langt mindre følsomme overfor temperatur stress. Nu om dage er tromlebremser derfor kun monteret på bagakslerne. På større luksusbiler bruges de udelukkende som håndbremse. De fleste moderne biler er udelukkende udstyret med skivebremser på alle aksler.
Slibelyde betyder, at du er for sent ude
En slidt bremseklods laver høje slibelyde. Når friktionsmaterialet er helt slidt ned, kører metallet fra bagpladen mod metallet fra bremseskiven, hvilket skaber en støj, der klart adskiller sig fra den normale bremselyd. Skulle dette opstå, er bremserne stort set defekte. Bilen er ikke længere sikker i trafikken og skal køres til det nærmeste værksted. Udskiftning af bremseklodser er billigt og nemt, selvom det skal gøres med forsigtighed og rettidigt.
Bremser med tidlig advarsel
Hvis bilens konstruktion tillader det, kan der monteres bremseklodser med en slidsensor. Sensoren giver en alarm så snart, der kun er få millimeter af bremseklodsen tilbage. Hvis bremseklodserne er slidt så langt ned, at sensoren rører bremseskiven, har klodserne nået deres slidgrænse. Bilisten alarmeres med et advarselssignal på instrumentbrættet. Der er tilstrækkelig tid tilbage til at udføre den nødvendige reparation.
Hvornår er det nødvendigt at udskifte?
For at bestå en MOT inspektion, skal bremseklodsernes tykkelse mindst være 7 millimeter (9/32 ind), inklusiv bagpladen. Derfor bør den faktiske tykkelse på friktionsmaterialet være mindst 2 millimeter (5/64 ind). Hvis friktionsmaterialet er slidt så langt ned, er det kun et spørgsmål om uger, før bremseklodsen er helt slidt ned og skal udskiftes. Vi anbefaler derfor, at bremseklodsens tykkelse er mindst 10 mm (25/64 ind) ved inspektion, inklusiv bagpladen.
Skal skiven også udskiftes?
Tommelfingerreglen siger, at bremseskiven altid skal udskiftes for hver anden gang bremseklodserne udskiftes. Udskiftning af bremseklodserne inkluderer dog en grundig inspektion af bremseskiverne. Hvis de allerede er slidt meget ned, er bøjet eller revnet, er en udskiftning den eneste mulighed. De ekstra omkostninger for udskiftning af en bremseskiven er ubetydelige, og det hjælper derfor ingenting at spare på dette punkt.
Prisen på nye bremser
Bremseklodser og bremseskiver, selv i kvalitetsmærker, er så billige, at det ikke giver noget at vælge en ukendt fabrikant. Et godt eksempel er den mest solgte bil, VW Golf:
Anerkendte producenter kræver sjældent mere end 20 euro for et helt sæt bremseklodser. Derfor er det ikke værd at kigge efter billigere produkter.