Trykakkumulator til din bil

Trykakkumulator, fjederdæmpning til Top bilmærker
- Trykakkumulator VW GOLF
- Trykakkumulator BMW 3-serie
- Trykakkumulator, fjederdæmpning VW PASSAT
- VW POLO
- Trykakkumulator BMW 5-serie
- Trykakkumulator SKODA OCTAVIA
- Trykakkumulator, fjederdæmpning AUDI A4
- CITROЁN C4
- Trykakkumulator MERCEDES-BENZ C-klasse
- Trykakkumulator FORD FOCUS
- Trykakkumulator, fjederdæmpning FORD FIESTA
- FORD MONDEO
- Trykakkumulator MERCEDES-BENZ E-klasse
- Trykakkumulator SKODA FABIA
- Trykakkumulator, fjederdæmpning AUDI A6
- PEUGEOT 208
- Trykakkumulator TOYOTA AYGO
- Trykakkumulator RENAULT CLIO
- Trykakkumulator, fjederdæmpning OPEL ASTRA
- CITROЁN C3
Er Trykakkumulator defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling
Bremsning med komfort
Akkumulatoren tryk er en komponent, der anvendes i moderne bremsesystemer af tunge køretøjer. Component hører elektro-hydraulisk bremsesystem. De er mere udviklet end sædvanlige bremsesystemer. Elektrohydrauliske bremser giver dig enorm sikkerhed og komfort. Undertiden kaldes SBC bremsesystemet og reducerer bremselængden på op til 22% i forhold til konventionelle hydrauliske bremsesystem. Dette er muligt takket være den elektroniske støtte i bremsesystemet. Det udvider det normale bremsesystem med forskellige komponenter. SBC bremser vil finde derfor kun i luksus sedans og høj kvalitet sportsvogne.
Tryk på, når du har brug for det
Akkumulatoren pres fastholder maksimal bremsetryk i bremsesystemet. Det er en lukket tank, der er fyldt med uskadelig nitrogen. Hvis bremsesystemet skulle begynde at fejle på grund af elektronik så åbner tankens ventil som en engangs-nødbremsning kan finde sted.
SBC bremsesystem er fuldt elektronisk og fungerer ved hjælp af sensorer, som er meget forskellige fra konventionelle bremser. En elektro-hydraulisk bremse "føler" den anden side, ligesom en traditionel hydraulisk bremsesystem. Men den opfattede tryk ved bremsepedalen kun simuleres. Det har intet at gøre med den egentlige transmission at gøre. Under normal drift, så dette er ikke noget problem heldigvis. For eksempel, hvis ABS-systemet er aktiveret, du føler ikke længere ryster bevægelser af forhjulene fra bremsepedalen. Køretøjer med ABS, men uden SBC kender dog med forskrækkelse, når ABS-systemet er aktiveret. SBC forsikre dig, men hvis en ensartet og kontrollerbar bremsning, også når ABS-systemet er aktiveret.
Fejl af akkumulator
Det er sjældent, at bremsen tryktanken har tendens til at være defekt. Sten slag kan forårsage ridser, der fører til korrosion, som ødelægger tanken. Hvis tryktanken beskadiget nok, så du bliver nødt til at erstatte den. Men dette er ikke noget problem, fordi det er nemt at få adgang til den og den er kun fastgjort til køretøjet og bremsesystemet med et par skruer og trykledninger. Pakninger er den store sårbarhed på tryktanken. Kvælstof er let og en meget livlig gas.
Når man bliver ramt af en lækage, så bliver tryktanken er helt ubrugelig i dens funktionalitet. Du kan sende tryktanken til en specialist til reparation, men det er smartere og billigere at bare investere i en ny trykbeholder og erstatte den selv på dine egne biler takket være de lave priser. Priserne på 200 EUR gør akkumulator meget billigt som reservedel, som er nem at bytte. Dette udelukker dog ikke, at hele det elektrohydrauliske bremsesystem skal tjekkes.
Vær forsigtig med brugen af nødlænsesystemet
Et komplekst system, elektro-hydraulisk bremsesystem fungerer kun med et kompleks kontrolprogram. Den modtager mange data fra flere sensorer. Desuden beregner programmet alder af de forskellige komponenter. Hvis den for eksempel beregner at levetiden for en SBC ventil er færdig, vil systemet stoppe hele køretøjet ved hjælp af en nød stoppet. Det samme gælder for trykakkumulatoren. For at gøre tingene værre, er det en stor forskel i at bytte SBC bremser end et konventionelt hydraulisk bremsesystem.
At forsøge at reparere systemet på egen hånd som amatør hobby mekaniker kan ikke anbefales på alle på grund af alvorlige skader, du kan få fra det høje tryk som opbygges og forbliver i SBC bremsesystemet. Der er også mange aspekter af systemmet, der skal justeres efter installationen. Også ting som kræver særligt udstyr, som du dybest set kun finder på særlige værksteder.
Tryktank på lastbiler
I modsætning til biler er pneumatiske bremsesystemer blevet brugt i mange årtier på lastbiler. De er udstyret med meget store tryktanke, der giver bremsning med den rigtige mængde tryk. De har en kapacitet på op til 30 liter, så derfor vil du finde disse store containere på lastbiler. I de seneste år har disse tryktanke blevet lavet af aluminium, hvilket har gjort dem meget sikre og billige at vedligeholde.