Håndbremsebakker til din bil

Håndbremseklodser til Top bilmærker
- Håndbremsebakker VW GOLF
- Håndbremsebakker BMW 3-serie
- Håndbremseklodser VW PASSAT
- VW POLO
- Håndbremsebakker BMW 5-serie
- Håndbremsebakker SKODA OCTAVIA
- Håndbremseklodser AUDI A4
- CITROЁN C4
- Håndbremsebakker MERCEDES-BENZ C-klasse
- Håndbremsebakker FORD FOCUS
- Håndbremseklodser FORD FIESTA
- FORD MONDEO
- Håndbremsebakker MERCEDES-BENZ E-klasse
- Håndbremsebakker SKODA FABIA
- Håndbremseklodser AUDI A6
- PEUGEOT 208
- Håndbremsebakker TOYOTA AYGO
- Håndbremsebakker RENAULT CLIO
- Håndbremseklodser OPEL ASTRA
- CITROЁN C3
Er Håndbremsebakker defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling
Parkere din bil sikkert
Hand bremsebakker (håndbremse) er bestanddele af tromlebremser. I dag er disse komponenter hovedsageligt anvendt af håndbremsen. De sørger for, at din bil holder stille, efter at du har parkeret den. Det er derfor, de også er kendt som "parkeringsbremsen".
Trommel bremsens udviklingen
Indtil slutningen af 1960'erne var tromlebremsen standard i bremsesystemer på biler. Selv meget kraftfulde køretøjer som amerikanske "muskel biler" med mange hundrede hestekræfter var stadig udstyret med tromlebremser på alle fire hjul. Tromlebremse havde mange fordele i forhold til konventionelle skivebremser. Som et lukket system, de var meget modstandsdygtig over for fugt og snavs. Bremsevirkning var altid effektiv, takket være den store kontaktflade og dybest set alle kunne lære at vedligeholde dem på deres bil.
Men de havde en stor ulempe: den lukkede konstruktion betyder, at friktionsvarme er videresendt meget langsomt. Overophedede bremser førte til at bremserne hurtigt brød ned. Dette gjorde tromlen bremse ikke længere var sikker til brug i tungere og hurtigere biler.
Et blandet system var almindeligt indtil slutningen af 1900-tallet: skivebremser foran og bag tromlebremser. På den måde kunne man distribuerer bremse belastningen på en smart måde. Hovedsageligt stod skivebremserne foran for 70%. Deres selvstændige køle egenskaber gør dem mere velegnede til større belastninger. Resten blev håndteret af de bageste tromlebremser, der hjalp til med at holde køretøjet lige og stabilt, når man bremsede kraftigt.
I dag bruges skivebremser både foran og bag på de fleste køretøjer, herunder små biler. Dette er dels på grund af økonomiske årsager da identiske dele i køretøjer fører til billigere priser på dem. Tromlebremse på den anden side, har en yderligere fordel frem for skivebremser: de kan også anvendes med et normalt bremse kabel. Dette er ikke muligt med en skivebremse. Derfor er tromle bremsen stadig et meget populært valg blandt parkeringsbremser.
Hvordan sfungere håndbremsen (parkering bremsebelægninger)
Håndbremsens kæber (håndbremse puder) er semi-cirkulære dele med fjedrene på på. Kablet til bremsemekanismen bevæger en kile, som skubber de to halvcirkelformede overflader fra hinanden. Dettee presser dem bremsetromlen mod de indvendige vægge. Bremseeffekten opstår fra den påførte friktionskraft. Når du slipper håndbremsen så trækker fjerene de to dele (parkering bremsebelægninger) sammen igen. Man slipper parkeringsbremsen, så at sige.
Parkeringsbremsens slid
Længe siden, da bagtromlebremsen stadig blev brugt som parkeringsbremse og normal bremse så var slitagen meget høj. Hver bremsning involverede at bremseklodserne trykkede mod den roterende bremsetromlen, således blev de konstant nedbrudt. På parkeringsbremserne på den anden side, er det håndbremse delene (håndbremse puder), der presses mod en stationær tromle væg, som derefter blokerer alle potentielle bevægelser. Så hvis håndbremsen ikke anvendes ved høje hastigheder, vil den slides minimal. Sliddet er primært på bremsekablet til bremserne. Det kan strækkes ud over tid og korridere ved forbindelsespunkterne.
Det kan være, at håndbremsen (parkering bremsebelægninger) ikke længere virker på grund af forurening, korrosion eller skader på mekanisme. Det får dem til at trykke konstant mod tromlen under kørslen. Bevis for dette er den øget brændstofforbrug, usædvanlig overophedning ved hjulet eller en skærende lyd fra dem.
Sådan udskiftes håndbremse bakker
Håndbremse bakkerne skal udskiftes på samme måde som de almindelige tromlebremser. Baghjulene skal fjernes, bremsesystemer demonteret bagefter og de slidte elementer udskiftes. Kontroller også bremsetromlen vægtykkelse ved udskiftning bremsesko, selv om den ikke nødvendigvis ser slidt ud.
Ganske ofte er håndbremsen er integreret i bremseskiven. Bremsetromler og bremseskiver udgør en enkelt enhed. Defekte bremsesko skal normalt skiftes ud. Hele bremsesystemet skal rengøres grundigt før du geninstallerer alt. Der bremse rengøring er designet til netop dette formål.