Bremsekaliber holder til din bil

Bremseåg til Top bilmærker
- Bremsekaliber holder VW GOLF
- Bremsekaliber holder BMW 3-serie
- Bremseåg VW PASSAT
- VW POLO
- Bremsekaliber holder BMW 5-serie
- Bremsekaliber holder SKODA OCTAVIA
- Bremseåg AUDI A4
- CITROЁN C4
- Bremsekaliber holder MERCEDES-BENZ C-klasse
- Bremsekaliber holder FORD FOCUS
- Bremseåg FORD FIESTA
- FORD MONDEO
- Bremsekaliber holder MERCEDES-BENZ E-klasse
- Bremsekaliber holder SKODA FABIA
- Bremseåg AUDI A6
- PEUGEOT 208
- Bremsekaliber holder TOYOTA AYGO
- Bremsekaliber holder RENAULT CLIO
- Bremseåg OPEL ASTRA
- CITROЁN C3
Er Bremsekaliber holder defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling
Sikker styring af stærke kræfter med kaliperbeslaget
Bremsekaliperbeslaget er en del af skivebremsenheden og har en vigtig funktion. Beslaget er bremsekaliperens bærende enhed. Bremsekaliperne bærer på deres side bremsebelægningerne. Ved bremsepåvirkning presses bremsebelægningerne med stor kraft mod den roterende bremseskive, som også er lavet af massivt stål. Bremsning frembringer store kræfter. En bremsekaliper skal kunne absorbere disse kræfter på en sikker måde.
Hvilke kræfter har indflydelse på kaliperbeslaget?
For det første genererer bremsebelægningerne en proportional modkraft, når de trykker på bremseskiven. Under et normalt, komplet stop kan bremsetrykket overstige 150 bar. I tilfælde af et nødstop, der udløses af bremseassistenten, kan bremsetrykket i et øjeblik overstige 400 bar. Ikke at gå i stykker, når disse lineære kræfter slippes løs er en reel udfordring for kaliperbeslaget.
Bremsning opstår ikke, når du står stille, men under kørslen. Jo hurtigere en bremseskive roterer, desto stærkere er den skærende kraft, der opstår ved bremsning. Friktionen forekommer ikke lodret, men parallelt på bremseskiven og bremsebelægningerne. Denne parallelle friktion omdannes til en vinklet kraftvektor sammen med trykket, som kontinuerligt ændrer retning og kraft. Disse høje, vinklede og skiftende kræfter kræver en kompromisløs kvalitet og stabilitet i denne bildel.
Konstruktionen af kaliperbeslaget
En kaliperbeslag er en utrolig tynd monolitisk del fremstillet af galvaniseret støbt stål. Den er altid dannet nøjagtigt i overensstemmelse med køretøjets type. Den består af en lås med boltbeslag på hjulnavet samt på bremsebelægningsholderen. Normalt er kørebeslaget meget holdbart og varer en bils levetid. Ikke desto mindre bør det rengøres og kontrolleres ved enhver ændring af bremsebelægningerne.
Levetiden på et kaliperbeslag
Selvom et kaliperbeslag udsættes for en høj teknisk belastning, har den generelt en lang levetid. En lægmand vil næppe være i stand til at identificere delens kvalitet. I det væsentlige afhænger dette af de materialer, der anvendes til produktionen, såvel som den måde, den blev produceret på. Kun støbte dele er tilladt at bruge, for de er behandlet med den rigtige blanding af legeringselementer, der er blevet trykket professionelt og afbøjet. Dybe hulninger på kaliperbeslaget indikerer en utilfredsstillende kvalitetskontrol af producenten.
Produktionen af kaliperbeslag
Kaliperbeslag er tekniske, vigtige bildele og kræver derfor ekstrem grundig kontrol. Mange bilproducenter foreskriver et 100 % tjek af disse dele, i det mindste for biler med mange hestekræfter. Dette udføres med ultralyd og røntgen for at undersøge for hulrum og fremmedlegemer i støbningen. Det er af den største vigtighed, at disse defekte dele allerede er blevet sorteret fra på fabrikken. Hvis de bruges, svækker de systemet.
Defekter på kaliperbeslaget
Kaliperbeslaget kan blive defekt efter års service. Den mest almindelige defekt er brud. Dette kræver særlig handling: Hvis et brud opstår, skal delen udskiftes med det samme. Et kaliperbeslag kan ikke svejses eller limes. Den eneste mulighed for at genskabe komplet sikkerhed i trafikken er en udskiftning. Udskiftning af en bremsekaliper er ikke kompliceret. Den sidder fast med to bolte. Disse bolte skal også udskiftes og skal strammes med det rette moment. Momentet kan findes i bilens reparationsmanual.
Ikke så dyrt igen
Kaliperbeslag er tekniske og essentielle såvel som en meget enkel del. Derfor er deres pris meget lav. Selv mærkevareprodukter som fx TRW koster som regel ikke mere end 60 euro. Dog afhænger prisen på en ny del ret meget af den bil, det drejer sig om. Jo højere motorkapacitet og jo højere vægt på bilen, desto større vil det pres, der er på kaliperbeslaget, være. Derfor skal det være tilsvarende stærkere. Det anbefales på ingen måde at bruge brugte dele. Leg ikke med din sikkerhed, men brug altid mærkevarekvalitet.