Hjulcylinder til din bil

Hjulcylinder til Top bilmærker
- Hjulcylinder VW GOLF
- Hjulcylinder BMW 3-serie
- Bremsecylinder VW PASSAT
- VW POLO
- Hjulcylinder BMW 5-serie
- Hjulcylinder SKODA OCTAVIA
- Bremsecylinder AUDI A4
- CITROЁN C4
- Hjulcylinder MERCEDES-BENZ C-klasse
- Hjulcylinder FORD FOCUS
- Bremsecylinder FORD FIESTA
- FORD MONDEO
- Hjulcylinder MERCEDES-BENZ E-klasse
- Hjulcylinder SKODA FABIA
- Bremsecylinder AUDI A6
- PEUGEOT 208
- Hjulcylinder TOYOTA AYGO
- Hjulcylinder RENAULT CLIO
- Bremsecylinder OPEL ASTRA
- CITROЁN C3
Er Hjulcylinder defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling
Sikker bremsning med bremse hydraulik cylindere
Bremsecylindere er en teknisk komponent, som bevæger friktionsbelægningen i bremserne. Bremsecylindere findes både i tromlebremser og også i disk bremser. Deres perfekte tekniske vilkår garanterer en sikker overførsel af bremsekraften. Den er ikke nødvendigvis bygget som en integreret del, men kræver alligevel regelmæssige eftersyn. Dette gælder kun bremsecylindere i tromlebremser.
Hydraulikkraften
En bils bremser fungerer ifølge princippet om hydraulik transmission efter betingelsen, at væske ikke kan komprimeres. Samme tryk eksisterer derfor gennem et lukket hydrauliksystem.
Tryk på bremsepedalen vil få en lang, tynd cylinder til at blive presset ind i en beholder med meget lidt anstrengelse, da bremseforstærkeren skubber en bred cylinder ud til enden af bremsekablet. Denne cylinder anvender dens kraft til bremsebakkerne eller bremseklodserne. Afstanden mellem disse og disk bremser eller tromle er kun nogle millimeter. De presses sammen med fuld kraft.
Position og konstruktion af bremsecylinderen
Konstruktionen af bremsecylinderen er forskellig i henholdsvis disk bremser og tromlebremser, selvom de har samme funktion. Begge er hydrauliksystemer, åbne i den ene ende, og begge tilføres hydraulikolie via bøjelige slanger. Begge har bevægende stempler indeni, som presser udad, når der trykkes på bremsen og trækkes indad, når de frigøres. I en tromlebremse sidder bremsecylinderen indeni bremsetromlen. Det er en lille del, som tilfører kraft til bremseklodserne på begge sider. På forbremsen, som altid er en disk bremse, er bremsecylinderen integreret i kaliberen. Den er større end den i tromlebremsen og har kun ét hydraulik stempel.
For at forhindre hydraulikolie i at sive ud, er bremsecylindere udstyret med gummibøsninger. Disse er ligesom deres justerende skruer, det vigtigste svage punkt på denne bestanddel.
Fejl i bremsecylinderen
Den vigtigste akilleshæl på bremsecylinderen er generelt dens tæthed. Gummibøsningerne bliver gradvist mere porøse. Bremsevæske, som lækker ud, kan få fatale konsekvenser for hele bremsesystemet. Problemet opstår hovedsageligt i bremsecylindere i tromlebremser. Lækkende olie forringer bremsens funktion. Smørelse udvikler sig i tromlen, hvilket påvirker friktionskraften mellem belægningen og tromlen. Herudover vil bremsetrykket svinde, og der kan trænge luft ind i bremsekablet.
På bremseskiver er specielt skruerne modtagelig for slitage. De kan blive ødelagt grundet rust, hvilket kan få bremsen til at blokere fuldstændig. Dette problem opstod i den første modelserie af Opel Corsa.
Reparation af bremsecylindere
For tromlebremser er udskiftning af bremsecylindere en del af standard vedligeholdelsen. Mange reservedelsfabrikanter tilbyder reparationssæt til tromlebremser, hvilket inkluderer bremsecylinderen. Selvom det tager tid, kan forebyggende udskiftning af denne del være værd at overveje. Selvom den integrerede bremsecylinder umiddelbart er intakt, bør delene altid skiftes på samme tid. Det vil være meget besværligt at skulle skille bremserne ad igen, fordi bremsecylinderen igen er utæt.
Udskiftning af bremsecylindere på disk bremser er en smule mere kompliceret. Specielt skruerne kan sætte sig fast på grund af snavs, slid og korrosion. Det rette værktøj vil gøre det lettere at skille bremsecylinderen ad.
Teoretisk set er det muligt at reparere en defekt bremsecylinder ved at udskifte bøsningerne. Da delene er meget billige, kan dette dog næsten ikke betale sig.
VIGTIGT: Efter udskiftning af bremsecylindere er det vigtigt at udlufte bremsesystemet. Kvaliteten af bremsevæske bør tjekkes ved samme lejlighed.
Pris for en ny bremsecylinder
Prisen for bremsecylinder til tromlebremser begynder ved 10 EUR for én enkelt komponent. Det anbefales dog altid at få foretaget et grundigt eftersyn af dem.