Ankerplade til din bil
Ankerplader til Top bilmærker
- Stænkskærm VW GOLF
- Stænkskærm VW POLO
- Stænkskærm bremseskive VW PASSAT
- BMW 3-serie
- Stænkskærm SKODA OCTAVIA
- Stænkskærm AUDI A4
- Stænkskærm bremseskive CITROЁN C4
- FORD FOCUS
- Stænkskærm SKODA FABIA
- Stænkskærm FORD FIESTA
- Stænkskærm bremseskive MERCEDES-BENZ C-klasse
- FORD MONDEO
- Stænkskærm BMW 5-serie
- Stænkskærm MERCEDES-BENZ E-klasse
- Stænkskærm bremseskive CITROЁN C3
- TOYOTA YARIS
- Stænkskærm TOYOTA AYGO
- Stænkskærm OPEL ASTRA
- Stænkskærm bremseskive OPEL CORSA
- RENAULT CLIO
Er Ankerplade defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling
Bremseskive stænkklapper – absolut nødvendigt?
Bremseskive stænkklapper giver intern beskyttelse til bremseskiverne mod opsprøjt af småsten eller vand på bremseskiverne. Grundet vægten er dette en tynd metalplade. Over tid ruster de og skal udskiftes. Desværre er dette uundgåeligt, da en manglende stænklap er en fejl i forbindelses med syn af bilen. Men der er andre tungtvejende grunde til montering af en sådan stænklap.
Bremseskiver under pres
Bremseskiver består af flere millimeter solidt stål. Udover de enkle og billige solide bremseskiver, findes der også ventilerede bremseskiver. De er tyndere, men er termisk bedre afbalanceret. Temperaturændringer er den mest almindelige udfordring for bremseskiver. Når der bremses, gnider bremseklodsernes overflade mod de roterende skiver med et højt tryk.
Det generer friktionsvarme på flere hundrede grader celsius. Hvis der samtidig sprøjter koldt vand på bremseskiven, kan skiven få sprækker. Er den først revnet, kan skiven ikke repareres. Før eller siden vil den knække, der medfører farlige køreforhold. For at undgå dette såvel som ophobning af grus mellem skiverne og klodserne, monteres der stænklapper.
Udskiftning af stænkklapper
Ethvert dækskifte er en glimrende mulighed for at tjekke bremseskivernes stænklapper. Hvis disse metalklapper er rustne eller revnede ved skruernes hjørner, kan det høres ved raslende lyde. Det er bedst præventivt at udskifte stænklapperne. Ved fremskreden rust er det sværere at skrue skruerne af. I de fleste biler er det bedste tidspunkt for fjernelse i forbindelse med udskiftning af bremseskiverne. Det meste af arbejdet er alligevel gjort, og det er nemt at komme til stænklapperne.
Generelt er de fæstnet med to eller tre bolte. Hvis boltene er for stramme kan lidt WD-40 eller en smule varme hjælpe til. Ingen åben ild skal bruges, men en varmepistol. Når der bruges en varmepistol, er det vigtigt ikke at ramme plastik- eller gummidele. Særligt skal bremseslangerne tjekkes efter dette reparationsarbejde.
Prisen på stænklapper
Hvad der gælder for udstødningen, gælder også for bremseskivernes stænklapper: Som producent har du valget mellem dyre, men holdbare variationer eller at udstyre bilen så rentabelt som muligt. I tilfælde af de billige metalklapper, der er lette at udskifte, er der ikke behov for en dyr overflade i rustfrit stål. Disse stænklapper er meget billige, men der er variationer i kvaliteten.
Forskellen ligger primært i, hvor godt de passer samt i rustbeskyttelsen. For meget billige udgaver uden mærkevarenavn er det ofte nødvendigt at justere borehullerne til boltene og at sikre, metallet er i niveau med nogle velanbragte slag med en hammer. Eller vil metallet kunne gnide mod bremseskiven. Ikke kun er det en ubehagelig lyd, men det slider både skiven og stænklappen ned tidligere. Desuden har alle de billige udgaver alene en sortmalet overflade, der giver en begrænset beskyttelse mod rust.
I stedet for en sortlakeret metalklap til 5-6 euro anbefaler vi en galvaniseret udgave fra en mærkevareproducent. De er kun lidt dyrere, men holder så meget længere. Generelt er der ikke nogen problemer med at få dem med et bedre design til at passe.
Komplet tjek ved hver reparation af bremserne
I forbindelse med alle reparationer af bremser er det anbefalelsesværdigt også at undersøge alle tilkoblede dele. Reparation af bremserne skal følges af tjek af bremsevæske, bremseslanger og -forbindelser såvel som hjulbremsecylinderne. Bremseforbindelserne må ikke have spor af rust, slangerne må ikke have revner og bremsevæsken skal have rette niveau af fugtighed. Hvis den allerede er grøn, skal den udskiftes med det samme. Det er også et perfekt tidspunkt at undersøge akselstøvlerne, ønskebenets arme, støddæmperne og styremekanismen. Tidlig opdagelse af skader sikrer mod kedelige overraskelser under kørsel.