Håndbremsekabel til din bil

Bremsekabel til Top bilmærker
- Håndbremsekabel VW GOLF
- Håndbremsekabel BMW 3-serie
- Bremsekabel VW PASSAT
- VW POLO
- Håndbremsekabel BMW 5-serie
- Håndbremsekabel SKODA OCTAVIA
- Bremsekabel AUDI A4
- CITROЁN C4
- Håndbremsekabel MERCEDES-BENZ C-klasse
- Håndbremsekabel FORD FOCUS
- Bremsekabel FORD FIESTA
- FORD MONDEO
- Håndbremsekabel MERCEDES-BENZ E-klasse
- Håndbremsekabel SKODA FABIA
- Bremsekabel AUDI A6
- PEUGEOT 208
- Håndbremsekabel TOYOTA AYGO
- Håndbremsekabel RENAULT CLIO
- Bremsekabel OPEL ASTRA
- CITROЁN C3
Er Håndbremsekabel defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling
Sikker acceleration og parkering med håndbremsen
Den fuldt ud mekaniske håndbremse blokerer en bils baghjul. Den bruges ved hjælp af et håndtag eller en pedal. Bremsekraften transmitteres gennem et kabel med en begrænset levetid.
Opbygning samt funktion af håndbremsen
Håndbremsen forhindrer, at bilen triller væk, når den er parkeret – generelt blokeres baghjulet. Den har en yderligere funktion, når man kører op ad bakke – den tillader indgreb i gearet uden at bilen triller baglæns eller at motoren går i stå.
De fleste håndbremser betjenes ved hjælp af et manuelt håndtag ved siden af førersædet. Dette håndtag er forbundet til et styresystem, som spænder et kabel på bilens undervogn. Spændkraften overføres til bremseklodserne på bagbremsen. Bremseklodserne trækkes fra hinanden mekanisk af håndtaget og presses imod bremsetromlens sidevæg, parkerer sikkert bilen og sørger for den ikke triller væk. Andre biler, specielt Mercedes, har en pedal som betjener håndbremsen. For brugere af andre biler kræver dette lidt tilvænning. I disse biler er det unødvendigt at bruge håndbremsen på skråninger grundet første gear, som har en meget lav gear ratio og et højt drejningsmoment.
Slid på håndbremsens kabel
Bremsekablet er en komponent, som er under høj belastning. Det er et snoet kabel, som består af flere separate metaltråde, et såkaldt Bowden kabel. Kablerne er generelt beskyttet imod gennemtrængende snavs af en ledningsbeskytter smurt indvendig med grafitpulver. Effekten vil aftage over tid. Små huller gør det muligt for kondenserende fugt at gennemtrænge kablet, så det ruster. Dette får det til at svulme op, så det sætter sig fast i ledningsbeskytteren. Kombinationen af rust og høj spænding svækker den.
En håndbremse, som pludselig svigter, er tegn på at kablet er bristet. Alternativt kan den blive sværere og sværere at betjene, og funktionen forringes gradvist. I sådan et tilfælde er det inderste kabel opsvulmet og får det til at sidde fast i beskytteren. I begge tilfælde er det eneste fornuftige at udskifte den.
At smøre håndbremsen er næppe nyttigt. Man kan opnå en midlertidig forbedring med en spraypistol og et flydende smøremiddel. Effekten varer dog ikke længe. Smøremidlet vil miste sin effekt inden for få dage, og problemet vil opstå igen. Denne fremgangsmåde er derfor kun brugbar som en midlertidig løsning i weekenden, når leverandøren har lukket.
Reparation af håndbremsen
Heldigvis er det meget enkelt at skifte håndbremsen. Den er fastgjort til det tilsvarende sted på baghjulets bremse og håndbremsen. Tjek skruerne omhyggeligt. Er kablet for slapt kan det briste ved den første hindring. Den bedste løsning er at tjekke, hvordan det gamle kabel er fastgjort og gøre det samme med det nye kabel. Denne reparation er klaret på kun 30 min. og genskaber optimal sikkerhed. Kablets automatiske justering skal tilpasses det nye kabel. Dette betyder generelt blot at spænde en møtrik. Det udskiftede håndbremsekabel burde kunne holde i årevis.
Pris på et håndbremsekabel
Håndbremsekablet er en meget billig del. Selv en OEM-kvalitets mærkevare til en luksusbil som BMW eller Mercedes koster sjældent mere end 15 EUR, så det kan ikke betale sig at købe for billige dele. Et kvalitets håndbremsekabel har certificeret kvalitetsgaranti for alle dens dele: ledningsbeskytter, forbindelsespunkter, inderste kabel og smøresystem. Dette er en komponent, du kan have tillid til.