Bundkar til din bil

Bundkar til Top bilmærker
- Bundkar VW GOLF
- Bundkar BMW 3-serie
- Bundkar VW PASSAT
- VW POLO
- Bundkar BMW 5-serie
- Bundkar SKODA OCTAVIA
- Bundkar AUDI A4
- CITROЁN C4
- Bundkar MERCEDES-BENZ C-klasse
- Bundkar FORD FOCUS
- Bundkar FORD FIESTA
- FORD MONDEO
- Bundkar MERCEDES-BENZ E-klasse
- Bundkar SKODA FABIA
- Bundkar AUDI A6
- PEUGEOT 208
- Bundkar TOYOTA AYGO
- Bundkar RENAULT CLIO
- Bundkar OPEL ASTRA
- CITROЁN C3
Er Bundkar defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling
Reservoir til smøremidlet: bundkaret
Bundkarret sidder i bunden af motoren. Dets opgave er at forsyne motoren med olie. Det er en pålidelig og holdbar komponent, som normalt holder hele bilens levetid. Ikke desto mindre løber det, som resultat af beliggenheden tæt på vejen, den risiko at blive ødelagt, når bilen kører i ujævnt terræn, hvilket kan forårsage et defekt bundkar.
Bundkarrets komponenter
Et bundkar består af følgende komponenter:
- bundprop med magnet
- pakning
- kar
- skruer
Bundkarret er enten lavet af solidt stål eller aluminium. Stål er mere modstandsdygtig over for stenslag, men har tendens til at ruste. Aluminium er markant blødere men ruster ikke. En hård kollision forårsager en bule i aluminiums bundkarret. Så længe bundkarret stadig er tæt, behøver man ikke gøre noget. De offentlige instanser ser generelt bort fra et bulet bundkar. Bundkar i terrængående køretøjer og lave biler er specielt i farezonen.
Udskiftning af bundkar
Der er masser af årsager til at fjerne et bundkar. Pakningen har tendens til at blive utæt efter 150.000 km. Ved denne lejlighed er det ikke nødvendigt at udskifte hele oliefilteret. Det skal dog alligevel fjernes for at komme ind til plejlstangslejet. Følgende er de 3 hyppigste årsager til at bundkarret skal udskiftes:
- Mekanisk beskadigelse ved kollisioner og ujævnt terræn.
- Korrosion
- Stærke deformationer grundet en overophedet motor.
Det er ikke særlig svært at udskifte bundkarret. Det er muligt at andre komponenter såsom aksel eller udstødningsrør skal fjernes først. Når bundkarret ligger frit, skal det bare skrues løs, hvilket gør det muligt at trække bundkarret ud nedad. Olien skal naturligvis drænes først. Vent til motoren er kold.
Der sker ofte fejl, når man installerer et nyt bundkar. Ligesom med topstykket og ventildækslet, kan bundkarret ikke bare sådan lige skrues fast. Gradvis stramning garanterer at bundkarret er fastgjort tæt til motoren ved at placere den direkte på motorblokken uden deformering.
Herudover er det vigtigt at stramme bundkarret med det rigtige drejningsmoment. Mange pakninger ødelægges ved at bruge for meget kraft, når skruerne strammes. Du kan spare dig selv for den irritation ved at kigge i manualen først.
Kvalitet holder længere
Hvis et bundkar er defekt, kan man ofte ikke undgå yderligere skader, som kan være dyre. Et utæt bundkar betyder samtidig et betydeligt olietab, som potentielt kan være farligt for motoren. Herudover er lækkende olie meget skadelig for miljøet. Opdager politiet en utæt motor, kan man forvente en stor bøde. Spar derfor ikke på denne diskrete komponent. Nogle ukendte fabrikanter tilbyder meget billige bundkar. Som hovedregel tilbyder disse ikke et stramt nok greb, ej heller den påkrævede materialestyrke, som denne komponent påkræver. Stol derfor på vores anerkendte mærker i vores butik.
Prisen for et nyt bundkar
Se vores tilbud på bundkar: du vil blive overrasket. På disse komponenter venter store rabatter lejlighedsvist på dig. Grundet indkøb af store mængder, kan vi opretholde attraktive priser, som vi gerne deler med vores kunder. Abonner på vores nyhedsbrev, for at få nyheder om vores innovative produkter fra vores butik.