Intercooler slange til din bil

Intercooler slange til Top bilmærker
- Intercooler slange VW GOLF
- Intercooler slange BMW 3-serie
- Turboslange VW PASSAT
- VW POLO
- Intercooler slange BMW 5-serie
- Intercooler slange SKODA OCTAVIA
- Turboslange AUDI A4
- CITROЁN C4
- Intercooler slange MERCEDES-BENZ C-klasse
- Intercooler slange FORD FOCUS
- Turboslange FORD FIESTA
- FORD MONDEO
- Intercooler slange MERCEDES-BENZ E-klasse
- Intercooler slange SKODA FABIA
- Turboslange AUDI A6
- PEUGEOT 208
- Intercooler slange TOYOTA AYGO
- Intercooler slange RENAULT CLIO
- Turboslange OPEL ASTRA
- CITROЁN C3
Er Intercooler slange defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling
Før trykluften fremad med ladeluftslangen
Ladeluftslangen er en komponent, som du finder i køretøjer med lade enheder i deres motorer. Det er den enhed, der forbinder laderen og forbrændingskammeret. Den komprimerede luft fra turbolader, kompressor eller G-laderen leveres gennem luftslangen til forbrænding inde i cylindrene. Selvom ladeluftslangen er en simpel komponent teknisk set, er det stadig meget vigtigt for dig at have en fejlfri slange for motorens drift.
Den komprimerede lufts vej
Turbolader, kompressor eller G-lader gør det at de komprimere indsugningsluften. Jo tættere luft, jo højere er andelen af oxygen. Jo mere ilt, der bliver presset ind i forbrændingskammeret, jo mere effektiv forbrænding får du på køretøjet. Du får også en bedre ydelse i motoren og lavere brændstofforbrug. De tre tilgængelige moduler til at komprimere indsugningsluften er: turboladere, G-oplader eller elektrisk kompressoren. En turbolader er drevet af køretøjets udstødningsgasser.
G-oplader drevet af motoren via en aksel, bælte eller et tandhjul. Den elektriske kompressor drives af en elektrisk motor. Turboladeren er den mest almindelige, fordi den er lettere teknologisk set og dermed væsentlig billigere at investere i. Lade luftslangen er placeret direkte bag på laderen.
Sådan er ladeluftslange bygget
Ladeluftslangen skal kunne modstå enorme belastninger sammenlignet med en en konventionel luftkanal. Trykket genereret i opladeren er 1-1,2 bar (relativt). Det er ikke kun lufttrykket som øges i luftslangen, men også så høje temperatur fra intercooleren findes normalt langs vejen til disse lade enheder. De sænker lufttemperaturen fra ca. 140 ° C ned til ca. 90 ° C. Dette øger lufttrykket med yderligere 0,5 bar. For at trykluftledningen skal klare det høje tryk på 2 bar og den høje temperatur, så skal slangen skal i princippet være brandhæmmende. Derfor består den af varmebestandigt gummi og holdbart materiale.
Fejl på ladeluftslanger
En trykslange med højtryks luft kan forårsage små og store problemer, hvis der opstår lækager. Højere forbrug af brændstof tyder på små revner i denne komponent. Hvis luften kommer ud, eller hvis et større område fejler, vil du opleve et betydeligt tab i motorens ydeevne.
En ladeluftslange bliver beskadiget på tre måder: alder, indvendige skader og revner. Fordi luftslangen er udsat for hårdt mekanisk og termisk pres så er dens levetid begrænset. Derfor er der mange producenter der anbefaler, at du udskifter den ud efter en vedligeholdelsesplan. Normalt bliver de byttet efter 2-5 år.
Gummi er meget følsomt over for alle former for opløsningsmidler. Konstant udsættelse for varm olie er meget skadeligt for ladeluft slangen. Efter opdagelsen af olielækager bør du udskifte slangen, efter at du har stoppet olieudslippet, om ikke andet så som en forebyggende foranstaltning.
Ukorrekt installation af trykslangen kan forårsage at gummi presses mod en remskive eller rem. Derefter vil gummiet slides, således at slangen ikke længere er i stand til at holde det indre tryk. Anden ekstern skade på slangen kan være vaskebjørne der bider dem. Hvis du opdager dette, bør du kontrollere hele motorrummet for yderligere skader. Bidemærker på andre dele tendens til at være stik kabler, vandrør, elektriske kabler og endda bremsekabler. Brug en ultralyd maskine til at forhindre fremtidige bid fra vaskebjørne.
Sådan fikser du trykslanger
Heldigvis er det nemt at ordne en trykslange. I de fleste tilfælde, så er den sat på med to klemmer, der gør det nemt at udskifte den. Før du installerer, bør du tjekke din lader for olielækage. Eliminer olielækager straks ellers kan din motor ende op med meget dyrere problemer, som du absolut burde gøre alt for at undgå.
Billige trods mærkes kvalitet
Ladetrykslangen er en ret billige reservedel. Mange fabrikanter fremstiller denne komponent, blandt andet BUTCHERS og ATEC. Undgå ubehagelige overraskelser ved aldrig at købe billige alternativer fra ukendte producenter, men kun fra de kvalitative mærker. En ny ladeluftslang koster omkring 30 EUR. Andre producenter kan tilbyde lavere pris, men erfaringen viser, at de aldrig er det værd i det lange løb, fordi du bliver nødt til at få dem byttet meget oftere. Mærkevarer kvalitet anbefales, når det er tid til at købe ny ladeluftslange.