Taktkæde til din bil

Forkæde til Top bilmærker
- Taktkæde VW GOLF
- Taktkæde BMW 3-serie
- Styrekæde VW PASSAT
- VW POLO
- Taktkæde BMW 5-serie
- Taktkæde SKODA OCTAVIA
- Styrekæde AUDI A4
- CITROЁN C4
- Taktkæde MERCEDES-BENZ C-klasse
- Taktkæde FORD FOCUS
- Styrekæde FORD FIESTA
- FORD MONDEO
- Taktkæde MERCEDES-BENZ E-klasse
- Taktkæde SKODA FABIA
- Styrekæde AUDI A6
- PEUGEOT 208
- Taktkæde TOYOTA AYGO
- Taktkæde RENAULT CLIO
- Styrekæde OPEL ASTRA
- CITROЁN C3
Andre Motor-Reservedele
Er Taktkæde defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling
Pålidelig arbejde takket være kamkæde
Kamkæden eller timing kæden, er en meget robust og pålidelig konstruktion til at styre motoren. Kamkæder er normalt installeret i luksus køretøj. Men ved høje kilometertal kan det være nødvendigt at bytte kæden. Selv om denne opgave er meget udfordrende, så kan selv en amatør mekaniker gøre det med træning og en masse tålmodighed.
Følsom motorstyring
For motorens ydeevne, så det er nødvendigt, at stemplerne kan bevæge sig op og ned, mens ventilerne er lukkede og åbnede. Brændstof indsprøjtning og tænding af tændrørene skal også passe perfekt for at motoren kører ordentligt. Med hensyn til ventilstyring, kræver det præcis timing på grund af den måde det hele er bygget: på de fleste køretøjer, krydser stempelslag og ventil bevægelserne hinanden. Når stemplet øger kompression eller for at fjerne udstødning så må ventilen ikke kan være i vejen længere. Hvis stemplet rammer ventilen, sædvanligvis udstødsventilen, vil begge gå i stykker, dvs. både stemplet og ventilen. At skulle reparere denne form for skade er meget kompleks og er en dyr opgave på de fleste køretøjer.
Hvordan virker og hvor er timingen kæden
Kæden forbinder krumtapakslen til knastakslen. Krumtappen hæver og sænker stemplerne mens knastaksel åbner og lukker ventilerne. Kæden synkronisere disse bevægelser, så motoren kører optimalt uden at blive beskadiget. Styrekæden skal holdes på den samme spænding. Dette sikres ved hjælp af en kædestrammer. Dette er normalt et spændings hjul, som presser mod kæden ved hjælp af en fjeder. Alder fører til at spænderen slides, hvis den ikke har modtaget tilstrækkelig smøremiddel i dens levetid.
Fejl på kamkæden
Styrekæden kan knække af tre grunde: slid, stræk eller revner. Det mest almindelige er, at kæden strækkes. Det sker, når kædestrammeren er blevet trukket for stramt. Efter en vis kørestrække, omkring 150.000 km på de fleste biler, så vil kæden blive strakt så langt ud, at den har nået sin levetid trods ingen ekstern påvirkningsfaktorer.
Moderne biler har selvdiagnostik til at detektere slid på kamkæden. Det viser en advarselsmeddelelse, når kæden skal udskiftes. Andre tegn kan være dårlig koldstart af køretøjet, usædvanlige klingende eller raslende lyde fra motoren i tomgang og hård kørsel. I de fleste tilfælde så høres normalt mærkelige lyde som i en defekt transmissionen. Forskellen er dog meget enkel: hvis støjen høres når køretøjet er standset, og transmissionen er fri, kan det ikke komme fra transmissionen.
Hvis det kun sker under kørslen, er det mest sandsynligt en defekt gearkasse. Vedligeholdelse af køretøjet beskrives i manualen, hvor der står hvor ofte du skal bytte kamkæden. Erfaringen har imidlertid vist, at du skal erstatte kamkæde oftere end angivet i manualen, især i nogle yngre køretøjer. Nogle køretøjer fra Mercedes CLS-serien er kendt for problemer med deres kamkæder. I nogle tilfælde er visse biler nødt til at bytte deres kamkæder allerede efter bare 60.000 kilometer.
At udskifte kamkæden
At udskifte kamkæden tager omkring 6 timer, hvis udført i et specialiseret værksted. Dette viser den enorme opgave det er. Som motiverede og erfarne hobby mekanikere, så du kan gøre dette job, hvis du kan reservere en hel weekend på det. For at udskifte kamkæden kræver, at du adgang til hele motoren. Så har du brug for at låse knastaksel og krumtap med et særligt værktøj. Værktøjet koster omkring 80-120 Euro. Efter det har du brug for at fjerne løbehjulet fra kæden. Som hovedregel bør kædestrammeren også udskiftes. Det samme gælder for alle andre løbere. Kæderne bliver normalt solgt i komplette kits, der omfatter alle vigtige forseglinger. Hvis kitte indeholder drivhjulene så kan det stærkt anbefales, at du også erstatte dem.
På grund af antallet af bevægelige dele kræves den rigtige slags olie til kæde baseret styring.
Kvalitativ kæde fra mærkevareproducenter
Et komplet reparationskit til kæde-ventil kontrol fra mærkes producenten FEBI BILSTEIN koster omkring 120-180 EUR. På grund af vigtigheden af denne komponent, og de katastrofale konsekvenser af svigt, anbefales det du som kunde kun investerer i produkter af høj kvalitet fra det nævnte mærke.
TOP produkter i kategorien: Styrekæde