Ladetryksventil til din bil

Ladetryksventil til Top bilmærker
- Ladetryksventil VW GOLF
- Ladetryksventil BMW 3-serie
- Trykomformer VW PASSAT
- VW POLO
- Ladetryksventil BMW 5-serie
- Ladetryksventil SKODA OCTAVIA
- Trykomformer AUDI A4
- CITROЁN C4
- Ladetryksventil MERCEDES-BENZ C-klasse
- Ladetryksventil FORD FOCUS
- Trykomformer FORD FIESTA
- FORD MONDEO
- Ladetryksventil MERCEDES-BENZ E-klasse
- Ladetryksventil SKODA FABIA
- Trykomformer AUDI A6
- PEUGEOT 208
- Ladetryksventil TOYOTA AYGO
- Ladetryksventil RENAULT CLIO
- Trykomformer OPEL ASTRA
- CITROЁN C3
Er Ladetryksventil defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling
Styrer indsugningsluften ved hjælp af tryktransduceren
Tryktransducer, også kaldet laddetryksventil nogle gange, er en komponent fundet i motorer med turboladere. Ventilerne styrer luftmængde motoren bliver forsynet med. Dette optimerer forbrændingen og forhindrer motor skader. Der er to typer af tryktransducere.
Tryktransduceren med en turbolader
Tryktransduceren kan kun bruges til at beskytte turbolader og motoren eller aktiv motorstyringen. Udover de kontrolfunktioner så arbejder begge ladetrykventiler dybest set på samme måde.
Jo mere udledning af udstødningsgas Jo mere tryk i turbolader systemet. Uden kontrol så ville en motor turboladers hastigheder fortsætte med at stige, indtil turboladeren svigtede helt. Motoren vil så blive beskadiget af den høje motoromdrejningstal, som den ikke er designet til at klare. Det er her ladetryksventilen eller tryktransducer, kommer ind. De stopper luftstrømmen i ventilerne efter opnåelse af specifik udstødningsgas tryk. Da hjulet mekanisme og turboladeren turbinehjul er forbundet ved hjælp af en fast akse vil det sænke turboladens hastighed, når udstødningsgassens trykket falder. Så mindre luft kommer ind ind og ladetrykket falder.
Trykventilerne anvendes til at beskytte motoren og turboladeren og styres af gummimembraner. De styres udelukkende af det eksterne atmosfæriske tryk. Denne form ladetrykventil kaldes "wastegate".
Hvis ladetrykventilen aktivt er involveret i motorisk kontrol det skal den styres elektronisk. De elektroniske ventiler får deres værdier ved at måle ladetryk, gasspjæld position, og hvor ofte det slår. Desuden målter de indtag lufttemperatur, motortemperatur, aktuelle hastighed og omgivende tryk; alt at for at ladetrykket skal måles så præcist som muligt. Tryktransduceren er præcist styret gennem en elektronisk styret ventil. Dette sikrer, at motoren styres ved et program, der kan reagere for at opnå ideelle forbrænding via hjælp af elektroniske ladetryksventil som så vil arbejde med brændstofindsprøjtning. Dette minimerer brændstofforbruget og maksimerer den tilgængelige præstation i køretøjet.
Begge systemer er altid udstyret med en ekstra udstødningsventil der dræner det løft af ekstreme hastigheder opnås som er alt for høj for turboladeren.
Normalle defekter på ladetryksventilen
Hvis de elektroniske ladetryksventiler ikke arbejde så sender de forkerte signaler fra controlleren. En almindelig årsag til denne fejl er en hård membran, som du kan erstatte under visse omstændigheder. Tryktransducere er meget følsomme for forurening, der kommer på grund af fraværet af luftfiltre, luftlækager i systemet eller forkulning i udstødningen.
Dette kan skyldes olie, som er trængt ind i turboladeren. De elektroniske ventiler har meget komplekse indre mekaniske snegle. Hvis ventilens kontrol fejler så skal komponenten afmonteres. Der er særlige værksteder, der kan forberede denne komponent, under visse omstændigheder. Men udskiftning er den smarteste ide i de fleste tilfælde, når trykket transduceren begynder at fejle.
Sådan fisker du en tryktransducer
Heldigvis er det ganske simpelt at komme til en ladetryksventil. Det er let at få adgang til på de fleste køretøjer og reparationen er, at du erstatte den. I nogle tilfælde kan du omprogrammere den til at arbejde med den aktuelle enhed, der styrer den, men du skal være ekspert for at gøre det, og kende til både hardware og software. Det vigtigste, når du kommer til ladetryksventilen er at fjerne årsagen til fejlen. Disse komplekse komponenter vil naturligvis nedbrydes over tid.
Men nogle gange kan det være en defekt i indsugningssystemet eller turbolader til at være årsagen til svigt af tryktransducer. Hvis oliedråber kommer ind i luftslangen kan turboladeren lave fløjtende høje lyde og se ud som den er blevet ramt af forkulning, eller andre mærkelige fejl, som du skal løse. Ellers vil selv den mest høj kvalitets ventil ikke holde særlig længere.
Mærkes kvalitative tryktransducere for maksimal levetid
Tryktransducer eller ladetryksventil, er rigtige langsigtede komponenter. Du kan forvente, at de første fejl begynder at forekomme i bilen efter ca. 5-8 år eller et kilometertal på over 120 000 km. Først da kommer fejlene som regel på slanger og pakninger. Sådanne skader kan hurtigt laves så tryktransducerne holder endnu længere. Men hvis du har brug for at udskifte den, skal du vælge et mærke med kvalitet varer. Du kan købe pålidelige luftkanaler til rimelige priser. Mærkes dele vil normalt koste mellem 30-80 EUR.