Ventildækselpakning til din bil

Topdækselpakning til Top bilmærker
- Ventildækselpakning VW GOLF
- Ventildækselpakning BMW 3-serie
- Topdækselpakning VW PASSAT
- VW POLO
- Ventildækselpakning BMW 5-serie
- Ventildækselpakning SKODA OCTAVIA
- Topdækselpakning AUDI A4
- CITROЁN C4
- Ventildækselpakning MERCEDES-BENZ C-klasse
- Ventildækselpakning FORD FOCUS
- Topdækselpakning FORD FIESTA
- FORD MONDEO
- Ventildækselpakning MERCEDES-BENZ E-klasse
- Ventildækselpakning SKODA FABIA
- Topdækselpakning AUDI A6
- PEUGEOT 208
- Ventildækselpakning TOYOTA AYGO
- Ventildækselpakning RENAULT CLIO
- Topdækselpakning OPEL ASTRA
- CITROЁN C3
Andre Motor-Reservedele
Er Ventildækselpakning defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling
Knastakslen er beskyttet takket være ventilkåben
Toppakningen, også kaldet "ventilkappen" er motorens overfladeforsegling. Den beskytter ventilerne mod smudspartikler og at holder olien på plads. Ved alle potentielle olieudslip i systemet, er det den der er lettest at lave. Man må ikke forveksle denne med cylinderhovedpakningen, der er meget vanskelig at bytte.
Hvordan fungere og hvor er toppakningen
Toppakningen sidder på toppen af cylinderhovedet, over knastaksel og ventiler. Den tætner ventildækslet eller rettere ventildækslet så smøreolien ikke kan forsvinde. Med tiden vil de tunge vibrationer fra motoren og temperaturvariationer,forårsage lækager i toppakningen. Det er normalt let at udskifte og kan du hurtigt gøre dette på egen hånd.
Fejl på toppakningen
I de fleste tilfælde kan du ikke ignorere en utæt toppakning. De synlige olielækager vil løbe ned til motorblokken. Hvis du renser motoren, så kan du detektere og lokalisere lækagen. Dette kan kræve et besøg til en bilvask, hvor motorvask er tilladt ellers risikerer du at bryde loven under visse omstændigheder.
Sådan laver du toppakningen
Toppakningen er fremstillet i gummi eller kork. I mange typer af motorer, bruges begge designs. Men det kan give problemer: toppakninger lavet af kork har brug for særlige bolte. De kommer med en trådet lås. Dette forhindrer forseglingen bliver brudt af tryk, når skruen strammes. Hvis en gummipakning installeres med disse bolte vil trykket ikke være tilstrækkeligt, og olien vil sive ud langs pakningen. Hvis du går fra en kork pakning til en af gummi, så du også bliver nødt til at erstatte dens studs. De er boltet til topstykket og skrues af to bolte møtrikker. Vær forsigtig, når du udskifter studs. Beskadigede tråde er meget vanskelige at reparere.
Fjern ventildækslet og fjerne derefter den gamle pakning. Boltene skal løsnes i en bestemt rækkefølge, når motoren er kold. Hvis du blot skrue boltene i en bestemt rækkefølge, når motoren er varm så kan ventildækslet deformere og ikke længere yde tilstrækkeligt tæt forsegling. Den gamle pakning fjernes fuldstændigt. Et mejsel, kan en skarp kniv eller fint sandpapir være meget nyttige her. Pas på ikke at ridse dækslet! Dette er meget vigtigt under rengøring. Tætningens overflade på topstykket skal være helt fri for de gamle pakning lækager ellers kan lækager forekomme ved disse punkter. Den nye pakning gnides ind med olie og fastgøres til stolperne.
Sæt ventildækslet tilbage, og spænd møtrikkerne i den rigtige rækkefølge. Det anbefales, at du stramme møtrikkerne gradvist i kryds sekvens. Det betyder, at efter strammer en bolt, og derefter strammer du bolten på den diagonalt modsatte side. Tre eller fire omgange med øget drejningsmoment kraft, og vil du få en perfekt form. Så vil den nye toppakning fungere som den skal. Husk aldrig at overstige det angivne moment for pakningen. I mange modeller, sidder denne pakning ret løst. Følg producentens anvisninger, så er du sikker.
Kvalitet Pakninger fra mærkevareproducenter
Pakningerne er enkle, men vigtige komponenter. Toppakninger er meget let at udskifte. Men hvis de går i stykker, så vil urenhederne have en meget ødelæggende virkning på nærliggende hjælpe enheder og komponenter. For eksempel, hvis motoren olie kommer ind generatoren kan det beskadige den. Store motorfejl kan også opstå på grund af olie på tandremmens drev. Dette gør det muligt for båndet at hoppe, og forårsage skader på ventiler og stempler. Derfor skal man aldrig sjuske med toppakningernes kvalitet. Priserne afhænger af deres design og materialer. Men selv de dyreste pakninger fra populære producenter som FEBI BILSTEIN for eksempel, koster sjældent mere end 25 EUR. For at ordne denne form for pakning er det klart investeringen værd så at sige.
TOP produkter i kategorien: Topdækselpakning