Remskive krumtapaksel til køretøj

Krumtap remskive til Top bilmærker
- Krumtap remskive VW GOLF
- VW PASSAT
- VW POLO
- BMW 3-serie
- Krumtap remskive AUDI A4
- SKODA OCTAVIA
- FORD FOCUS
- CITROЁN C4
- Krumtap remskive SKODA FABIA
- FORD MONDEO
- FORD FIESTA
- MERCEDES-BENZ C-klasse
- Krumtap remskive BMW 5-serie
- MERCEDES-BENZ E-klasse
- TOYOTA YARIS
- TOYOTA AYGO
- Krumtap remskive CITROЁN C3
- TOYOTA AVENSIS
- OPEL CORSA
- OPEL ASTRA
Er Remskive krumtapaksel defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling
Kontrol og acceleration med krumtapremskiven
Krumtapremskiven er en remskive monteret på krumtapakslen til at drive forskellige hjælpe komponenter i motoren. De er meget holdbare og kan let udskiftes i tilfælde af eventuelle skader.
Sådan fungere krumtap remskiven
Krumtapakselskiven er udformet som en remskive eller en styreskiven. Som remskiven har den en periferisk V-rille, flad remskive eller en ribbet remskive. V-rillen er udformet til brug med kileremme. Dette design er meget brugt, men begynder at blive erstattet med flade bælter og ribbede bælter. Som en kontrol disk, sa er den er udstyret med en stærk afrundet profil. Ud over at overføre drejningsmoment til de andre dele, har den også flere opgaver.
Enheder sat sammen med krumtapakslens drev er: servostyringen pumpen, aircondition kompressor, generator, til tider bremsen forstærker og vandpumpe. På nogle biler bliver alle enheder drevet af en enkelt tandrem, der også styrer cyklusser på to cylindre (i V-motorer). Der er køretøjer såsom Ferrari og Alfa Romeo 164 og 106 som er meget følsomme, når det kommer til erstatning kamremme i tide. Normalt udskiftes de efter hver 40.000 til 60.000 km kørsel. Krumtapremskiven skal udskiftes, for at give tandremmen den bedste ydelse.
Så hvis du finder fejl med krumtapremskiven
Remskiverne for krumtapaksler går sjældent i stykker. Men de bliver normalt udskiftet i forbindelse med en større renovering af køretøjet. Fejlen vises i form af uregelmæssige rotationer, der normalt er ledsaget af høj slid. Grunden til dette slid er ujævn belastning på remskiven, især i tomgang. Så længe problemet "kun" påvirker remskive, som driver hjælpeudstyr, kan du stadig køre køretøjet, forudsat at du ikke er forstyrres af støj. En rem til tandremmen skal dog udskiftes så hurtigt som muligt, ellers risikerer du store skader på motoren.
Remskiven er normalt monteret på en flange på krumtapakslen med en central M20 møtrik eller større. Den kan løsnes nemt. For at forhindre den i at rotere motoren, bloker svinghjulet på koblingens side med en skruetrækker eller lignende skruenøgle. Hvis du ikke kan, så er der låse værktøj til krumtapakslen for omkring 60 EUR, hvis det er nødvendigt. Ved udskiftning af remskiven, bør du udskifte de andre remskiver selv efter du har tjekket dem på hjælpeudstyret. Gå altid efter en ny rem og aldrig en brugt. Rem strammeren og generatorfrihjulet bør også kontrolleres i forbindelse med dette.
Hvis remskiven til krumtapakslen er blevet fjernet, er det også værd at tage et kig på pakningerne nedenfor. Nogle ringe får du nu nem adgang til. Fordi det ikke er dyrt at udskifte denne komponent, anbefales det at du udskifter den for en sikkerheds skyld. Du har brug for et passende værktøj for dette, som du kan låne fra et værksted. En ny pakning på krumtapakslen vil stramme de svage punkter og forhindre olielækager på lang sigt.
Skive til krumtapakslen fra mærkevareproducenter
Krumtapremskiven skal modstå en del pres ved meget høje hastigheder. Dens enkle design gør den meget attraktiv hos en del udenlandske producenter. En dårlig remskive til krumtapakslen vil ikke holde så godt. Derfor skal du vælge kendte, kvalitet mærkes fabrikanter. Disse skiver er ikke så billige: selv den billigste krumtapremskiven kommer til at koste omkring 70 EUR. Kvalitative produkter fra ATEC eller CONTITECH starter fra 100 EUR.