Krumtapaksel (krumtap) til køretøj

Krumtapaksel til Top bilmærker
- Krumtapaksel VW GOLF
- VW PASSAT
- VW POLO
- BMW 3-serie
- Krumtapaksel AUDI A4
- SKODA OCTAVIA
- FORD FOCUS
- CITROЁN C4
- Krumtapaksel SKODA FABIA
- FORD MONDEO
- FORD FIESTA
- MERCEDES-BENZ C-klasse
- Krumtapaksel BMW 5-serie
- MERCEDES-BENZ E-klasse
- TOYOTA YARIS
- TOYOTA AYGO
- Krumtapaksel CITROЁN C3
- TOYOTA AVENSIS
- OPEL CORSA
- OPEL ASTRA
Er Krumtapaksel (krumtap) defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling
Hold alt i gang med motorens krumtapaksel
Krumtapakslen er en meget vigtig komponent. Den konverterer den lineære bevægelse af stemplet til roterende bevægelser. Den er dybt inde i motorblokken. At erstatte denne komponent er et kolossalt udskiftning arbejde som kun bør finde sted, når store dele af motoren skal laves.
Hvad er en krumtapaksel
Krumtapakslen er en enkelt stang, der har en stærk og stabil profil. Plejlstængerne sidder på og er boltet til stemplerne i cylindrene. Motoren har kun en krumtapaksel uanset hvor mange cylindre den har. Krumtapakslen rager ud fra motorblokken ud mod koblingen. Det er derefter den kraft, der frembringes i cylinderen, som omdannes til kinetisk energi. Akslen er anvendt til at styre knastaksel og driver hjælpeenheder.
Til dette, er den udstyret med et internt gear med en tandrem monteret på. Motoren kan også være drevet af en tandrem. I dette tilfælde rager knastakslen rager ud af cylinderen blokken på begge sider. En remskive er fastgjort til krumtapakslen i dette tilfælde. Den dobbeltsidet tætning bliver klaret ved hjælp af akseltætninger. Enhederne som akslen driver er generatoren, servostyring pumpe, vandpumpe og klimaanlæg kompressor. Dette sker normalt med tandremme.
Skader på krumtapakslen
Heldigvis er skader på krumtapakslen meget sjældne. Akslen kan knække i bunden, hvor kontaktpunkterne sidder eller så brækker den på grund af metaltræthed. Skader på krumtapakslen er normalt forårsaget af træthed i metallet eller mangel på smøremiddel.
Heldigvis er motoren konstrueret på sådan en måde, at lejerne på plejlstangen og hovedlejer altid bryder først. Denne giver ujævn kørsel og kraftige vibrationer. Hvis krumtapakslen derimod stopper, så vil motoren gå i stykker meget hurtigt. De stærke kræfter i huset fordrejer hele motoren arkitektur hurtigt. Så vil det eneste du vil være i stand til at bytte dens komponenter, og det vil være en dyr lærestreg.
En temmelig dyr måde at finde ud af, om krumtapakslen snart bryder sammen er at analysere olieprøver fra plejlstænger og hovedlejer da disse består af sintret bronze. Så opdager du, hvor meget slid støv der er. Hvis lejerne er meget slidte, betyder det, at akslen vil blive gå i stykker snart. Hvis du ordne lejerne, så du kan forebygge disse skader, hvilket gør reparationer meget billigere for dig. En analyse af motorens olie koster omkring 50 EUR.
For at udskifte krumtapakslen
At reparere en krumtapaksel er meget dyrt. Reparationen udføres lettest med motorer ude. Så dræn olien og olien panden fjernes. De nederste dele fjernes og så kan du trække krumtapakslen ud fra bunden. Den nye krumtapakslen skal være jordet og afbalanceret ellers vil den bare blive ødelagt igen af sin egen stærke kraft.
Da stemplerne er nemme at få adgang til, når du fjerner krumtapakslen, så det en god mulighed for at erstatte stempelringene når du er i gang. Det er nemt og billigt at lave og du sparer penge ved at stoppe tab af kompression og dermed reducere du brændstofforbruget. Selvfølgelig bør du også tjekke stemplernes riller for slid under udskiftning arbejdet.
Udskiftning af krumtapaksel er også populært blandt trimmere. Ved at ændre hældningsvinklen kan man forbedre motorens ydeevne under visse omstændigheder i forbindelse med andre typer af ændringer. Men det bør kun udføres af erfarne og dygtige motor eksperter.
Vælg kvalitet krumtapaksel ved anvendelse af originale reservedele
Efter topstykket, så er krumtapakslen den mest stressede komponent i motoren. Deres produktion er præcis, når det kommer til dens slibning og afbalancering. Normalt skiftes krumtapaksler for knallerter og motorcykler oftere. Disse skal kunne modstå højere hastigheder end biler, der fører til hurtigere slid. Bilens krumtapaksel koster typisk flere hundrede EUR.