Intercooler til din bil

Ladeluftkøler til Top bilmærker
- Intercooler VW GOLF
- Intercooler BMW 3-serie
- Ladeluftkøler VW PASSAT
- VW POLO
- Intercooler BMW 5-serie
- Intercooler SKODA OCTAVIA
- Ladeluftkøler AUDI A4
- CITROЁN C4
- Intercooler MERCEDES-BENZ C-klasse
- Intercooler FORD FOCUS
- Ladeluftkøler FORD FIESTA
- FORD MONDEO
- Intercooler MERCEDES-BENZ E-klasse
- Intercooler SKODA FABIA
- Ladeluftkøler AUDI A6
- PEUGEOT 208
- Intercooler TOYOTA AYGO
- Intercooler RENAULT CLIO
- Ladeluftkøler OPEL ASTRA
- CITROЁN C3
Er Intercooler defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling
Øget ydeevne med intercooler
Intercooler eller ladeluftkøler er en komponent, der er almindelig i turbobiler. De sikrer at køleluften strømmer ind i topstykket. Afkølet luft er mere kompakt, hvilket betyder, at flere oxygenatomer kan passe per kubikcentimeter. Således får man forbedret motor forbrændingens effektivitet.
Hvordan fungerer den og dens desig
Intercooler reducerer energien i luften, der strømmer ind i topstykket. Jo mere ilt til forbrændingskammeret jo mere indsprøjtet brændstof kan forbrændes. Dette reducerer udstødningen, reducerer brændstofforbruget og samtidig øge det ydeevnen. Der er forskellige eksperimenter, der bruger en intercooler i biler uden "ladede" motorer, men er almindeligt anvendt mellem varmeapparatet i bilen med kompressor, der komprimerer indsugningsluften. G-oplader, er elektrisk drevet kompressor eller turbolader bruges til dette.
Formålet er at få trykluften til at ligne den afkølede luft: jo mere oxygen pr kubikcentimeter, jo bedre forbrænding i motoren. Alle former for opladere har én ting til fælles: den trykluft bliver meget varm med temperaturer op til 140 ° C. Dette berører indsugnings kanalens plast og gummi dele, der kan resultere i at deres levetid forkortes. En mellemkøler reducerer den komprimerede og opvarmede luft indtag med op til 50 ° C. Dette kan kan øge ydeevnen op til 30%, uden nogen stigning i brændstofforbruget. I dag er afkølingen meget vigtigt for at reducere udstødningen.
Intercooleren kan køles af luft eller vand. Luftkølet intercooler er teknisk enklere og lider mindre af problemer. De bruger simple heatsinks. Luftkølet intercooler er mindre effektive end en vandkølet er. De er baseret på det samme princip som køling af køretøj og kabinevarmer. Varmen af trykluften ledes gennem en rillet metaloverflade og derefter ind i kølevandet. Vandet er ledet igennem og afkølet.
Defektor ved intercooler
Intercooleren kan lække, både luft og væske versionen kan løbe ind i det. Årsagerne kan være en ende på den eller mekanisk skade. Korrosion kan forekomme, men er temmelig sjældent. Intercooler er fremstillet af aluminium. Dette gør dem effektive modkorrion. En defekt luft baseret intercoolere kan du opdage gennem "luft lækage". Trykluft siver ud af intercooleren, og kan ikke hjælpe forbrændingskammeret. Typisk vil styreenheden komme med en fejlmeddelelse. Du kan også høre en knirkende lyd på grund af luft der siver fra metallet på vej ud. En forstøver eller en cigaret eller anden form for røgelse kan hjælpe dig med at finde luft lækage.
Hvis det er væske versionen som er defekt, så er det vand der vil lække. Utætheder ser ud som en tåge eller spray . Hvis lækage er på den atmosfæriske side, så vil vand trænge ind i forbrændingskammeret og der kommer hvid udstødnings damp. En defekt intercooler opdages ved væsentligt forringet ydeevne i et køretøj.
Olie tab i intercooleren indikerer ikke, at enheden er defekt. At miste lidt olie er helt normalt. Dette kommer fra turboladeren. Opladerens interne aksel bliver smurt konstant og den høje belastning af komponenten fører til at små oliefilm dannes. Men olien lækage i form af dråber tyder på, at der er noget galt med bilens olieforsyning. I bedste tilfælde er det for meget olie som er fyldt på. I værste fald, kan stempelringene være i stykker.
Sådan fikser du en intercooler med kvalitative dele
En intercooler er ikke muligt at lave. Det går bare at erstatte den. Det er nemt at installere, fordi det er let at få adgang til den. Intercooleren er forbundet til luft-systemet med to spændebånd og til kølesystemet med to dyser. Når du har løsnet disse så fjerner du bare intercooleren. På trods af sin tekniske kompleksitet, er en intercooler stadig temmelig billigt. Afhængigt af modellen, kan komponenterne koste så lidt som 80 EUR. ATEX er en kendt mærke producent af høj kvalitet intercooler.