Stempelringe til din bil

Stempelringsæt til Top bilmærker
- Stempelringe VW GOLF
- Stempelringe BMW 3-serie
- Stempelringsæt VW PASSAT
- VW POLO
- Stempelringe BMW 5-serie
- Stempelringe SKODA OCTAVIA
- Stempelringsæt AUDI A4
- CITROЁN C4
- Stempelringe MERCEDES-BENZ C-klasse
- Stempelringe FORD FOCUS
- Stempelringsæt FORD FIESTA
- FORD MONDEO
- Stempelringe MERCEDES-BENZ E-klasse
- Stempelringe SKODA FABIA
- Stempelringsæt AUDI A6
- PEUGEOT 208
- Stempelringe TOYOTA AYGO
- Stempelringe RENAULT CLIO
- Stempelringsæt OPEL ASTRA
- CITROЁN C3
Er Stempelringe defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling
Sikrer dig kompression
Stempelringe er meget små og sarte dele, der er afgørende for motoren at køre problemfrit og fejlfrit. De installeres i motoren, hvilket betyder, at de er meget dyre at bytte. De byttes for det meste i forbindelse med at hele motoren bliver genopbygget.
Hvordan fungere og hvor er stempelringe og stempel ring sæt
Stempelringene og stempelringsæt findes i stemplet og tætner mellemrummet mellem cylindervæggen eller cylinderforing og stempel. Særlige riller på stemplet forenkler installationen. Stempelringen er hvor cylinderen får dens kompression fra. De stempelringe kan nås fra ét sted. Dette gør det muligt at installere dem og for at få dem til at reagere på en udvidelse af stemplerne og cylinderne, når motoren varmes op og dermed udvide materialerne.
Stempelring sæt består normalt af tre ringe. De første to øverste ringe er kompressionsringe og den sidste er en olie skraberingen. Kompressionsringe består af meget hårdt og sprødt kulstofstål. Dette gør dem meget følsomme under installationen. Særlige værktøjer såsom stempeltrækker er meget nyttigt, når du installerer nye stempelringe. Selv høj kvalitet værktøj fra kendte mærke HAZ koster næppe mere end 25 EUR. I betragtning af, hvor udbredt det er at erstatte stempelringe og stempel ringe sæt, så er investeringen absolut pengene værd.
Meget friktion dannes mellem stempelringen og cylinderforing, og der kræves pålidelig smøring. Det får du ved hjælp af olie som krumtapakslen smider op mod cylinderen cylindervæggen. Således smøres væggen altid med olie, der forhindrer friktion, når stemplet sænkes. Kul-baserede stempelring og cylinder foringens bronze klarer smøring selv takket være sine unikke egenskaber. Imidlertid kan olien ikke komme ind i krumtaphuset gennem stemplet så derfor er der en olie skraber ring mellem de andre to stempelringe, dvs. komprimering ringe.
Fejl på stempelringe og stempel ringe sæt
Stempelringe nedbryde gradvist eller pludseligt. Hvis de ikke kan forsegle den stigende olie eller trykket i forbrændingskammeret, vil motoren begynde at svigte. Dette kan føre til svigt af motoren, som tilstødende komponenter også lider under.
Den voldsomme friktion som stempelringene er udsat for har en slibende effekt på komponenterne. Moderne stempelringe forventes at holde op til 200.000 kilometer. Men det afhænger også af, hvordan du behandler din bil og hvis du vedligeholder den regelmæssigt og så videre. Stempelringene er meget følsomme og lider meget hurtigt, når de mangler smøremidlet. De kan slides meget hurtigt, hvis du kører din bil på fuld belastning ved koldstart.
Det er derfor at rednings- og brandbiler er ikke gode investeringer, på trods af deres ellers gode vedligeholdelse. Stempelringe bliver gradvist værre når bilens olie niveau stiger i udstødningen. I begyndelsen vil de lave røg som er meget blå i farven. Mere olie opsamlet i turbolader fører til at olien senere spredes til indsugningsmanifolden eller intercooleren. Kompressionstrykket kan også komme ind i krumtaphuset. Så opdager du olielækage ved hjælp af oliepinden.
Når stempelringene pludselig bryder ned, vil motoren nedbryde fuldstændigt. Dette sker, når stemplerne sætter sig eller bryder af. Normalt skyldes denne defekt af en overophedet motor eller kølevæske utætheder.
Sådan udskiftes stempelringe og stempel ringe sæt
Udskiftning af stempel ringe kit kræver at man fjerner motoren og trækker den helt fra hinanden. For at udskifte disse dele kræver en masse arbejde som normalt udføres, når du genopbygge hele motoren så at sige. For eksempel omfatte bytte af følgende komponenter:
- vandpumpe
- olie pumpe
- ventilplader
- Topstykke og pakning dertil
- Tandremme med remskive
Ved at erstatte toppakningen erstattes slibehovedet. Cylinder skruer udskiftes og motorens indervægge vedligeholdes, før du installerer det nye stempel ring sæt. Hvis motoren er beskadiget af stemplerne skal alt bores og nye stempler med større omkreds installeres. Dette skal gøres på alle cylindre samtidigt. Et nyt stempel kit koster omkring 6 EUR. Athena er et kendt mærke, der har den slags dele. At fikse motoren med beskadigede stempelringe og stempel ring sæt er noget, der kan tage op til en uge for en hobby mekaniker. At slibe topstykket og boring er bedst udføret af en ekspert på et særligt værksted.