Krumtaphusventilation til din bil

Krumtaphusventilation til Top bilmærker
- Krumtaphusventilation VW GOLF
- Krumtaphusventilation BMW 3-serie
- PCV VW PASSAT
- VW POLO
- Krumtaphusventilation BMW 5-serie
- Krumtaphusventilation SKODA OCTAVIA
- PCV AUDI A4
- CITROЁN C4
- Krumtaphusventilation MERCEDES-BENZ C-klasse
- Krumtaphusventilation FORD FOCUS
- PCV FORD FIESTA
- FORD MONDEO
- Krumtaphusventilation MERCEDES-BENZ E-klasse
- Krumtaphusventilation SKODA FABIA
- PCV AUDI A6
- PEUGEOT 208
- Krumtaphusventilation TOYOTA AYGO
- Krumtaphusventilation RENAULT CLIO
- PCV OPEL ASTRA
- CITROЁN C3
Er Krumtaphusventilation defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling
Krumtaphusventilen hjælper dig med at styre trykket i motoren
Krumtaphusventil systemet bruges til at reducere de interne motor tryk. Den reducerer også olieforbrug og forebygge miljøskader.
Trykket kommer forbi snigende
Under normal motordrift, sker der ting, som mange ikke bemærker. Det er teoretisk muligt, at kompression, eksplosion, og emissioner kan være perfekt. Men i praksis er det sjældent så. Det er almindeligt at kompression i gasblandingen i stemplerne ikke bliver så perfekt som ønsket. Faktisk vil op til 2% af alle udstødningsgasser gå tabt på hver motor slag. Der er forskellige grunde til dette.
Gasserne snyder stempelringene og kommer ind i krumtaphuset. Dette er normalt og kan ikke undgås. Hvis trykke imidlertid ikke bliver udlignet, vil det fortsætte med at stige i krumtaphuset. Dette fører så til hele krumtaphuset kan revne. Der er derfor et såkaldt krumtaphusventilationssystem der forhindrer dette i at ske.
Komponenterne i krumtaphusudluftningen
Krumtaphusudluftningen består normalt af følgende tre elementer:
- Slange linjer
- Separatorer
- Balance ventil
Krumtaphusets ventilation er et lukket system, der forhindrer gas i at slippe ud i atmosfæren.
Trykket opbygges i krumtaphuset af gasser, som er en blanding af udstødningsgas og olie. Dette føres til en olieudskiller, som adskiller olier og gasser igen. Udstødningsgasserne ledes tilbage til sugekanalen mens olien ledes tilbage til bundkarret via en slange. Dette afslutter kredsløbet. Under optimale betingelser, så forhindre man enhver potentiel miljøforurening. Men hvis krumtaphusets tryk stiger for meget på grund af beskadigede stempelringe, der er en afbalancerings ventil, der forhindrer krumtaphuset fra at revne. De fleste køretøjer vil give dig besked, når den udlignende ventilen aktiveres for at advare dig.
Fejl på krumtaphus
Normalt så består krumtaphusventilation af gummi og plast. Begge materialer blive skør og revner med tiden. Dette opdager du hurtigt genne store olie- tab i systemet. Du vil også se ekstreme udsving i omdrejningstal. En anden form for slid, er når krumtaphuset ventilationssystem bliver påvirket af interne blokeringer. Dette sker, når du ikke udskifter olien som du burde, eller hvis du har brugt den forkerte slags olie. Olie-adskillelsesindretning installeret i oliefiltret. Dette er en forbrugsvare, der bør udskiftes med jævne mellemrum. I modsat fald vil krumtaphus ventilationen begynder at arbejde tidligere end normalt.
Sådan ordner du krumtaphus ventilation
Selv om det er vanskeligt at reparere et defekt eller tilstoppet krumtaphus, er det stadig en ret enkel opgave. Det eneste problem med reparationen er at nå frem til denne del først. Det sidder direkte på motoren, men er dækket af andre komponenter, såsom luftkanaler, oliefilter og pollen filter. Hvis du har tålmodighed, vil du være i stand til at fjerne alle disse komponenter først at få adgang til ventilationskomponenterne til sidst.
Selvfølgelig kan du prøve at rense tilstoppede ventiler. De dele, der skal udskiftes med får bare komme fra mærkevarer producenter som VAICO, ATEC eller FEBI BILSTEIN og disse koster omkring 50 EUR. Så får du en helt ny ventil, der er hurtigere og sikrere.
Andre smarte ting under renovering
Hvis der skal renoveret hele krumtaphusets ventilationssystem, så det er smart at genopbygge motoren lidt, når du alligevel er i gang. Dette omfatter udskiftning af motorolie og oliefilter. Dette giver dig også en glimrende mulighed for at kun bruge anbefalede olier som er angivet af producenten. Luftfilteret kan også være blevet beskadiget på grund af beskadigelse af krumtaphusudluftningen så skal man bytte det ud.
Det er vigtigt, at du også tjekke hele indtagelse kanalen. Kontroller indsugningsmanifold, EGR-ventil, intercooler og turbolader, hvis du har en. Derefter renser du dem, når du har repareret den defekte krumtaphus ventilation. Slangerne der indeholder olie er ret aggressivt påvirker gummi, så bør du også erstatte slangen for at være på den sikre side. Dette forhindrer irriterende problemer, med at dårlig luft kommer ind i motoren på længere sigt.
Hvis ventilationen udligning ventil blev aktiveret, skal du finde ud af den nøjagtige årsag bag dette. Med lidt held, kan problemet have været en tilstoppet slange til ventilation. Defekte stempelringe er mere sandsynligt årsagen til problemet. Dette kan let undersøges med en såkaldt kompression test.